اعتراضات دی‌ماه ۹۶؛ صدور احکام حبس و شلاق برای دو شهروند ساکن مشهد

دو تن از شهروندان ساکن مشهد که طی اعتراضات سراسریِ دی‌ماه سال گذشته در این شهر بازداشت شده‌بودند، مجموعا به ۱۵سال و نیم حبس تعزیری و احکام شلاق محکوم شدند.

دو تن از شهروندان ساکن مشهد به نام‌های “مصطفی برومند” و “مرتضی پرهیزگار” که روز نهم دی‌ماه ۱۳۹۶ در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده‌بودند، پس از یک‌سال بلاتکلیفی به ترتیب به شش سال و نیم و ۹ سال حبس تعزیری محکوم شدند. گفته شده هر کدام از این شهروندان به ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده‌اند.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «آقای برومند پس از یک‌سال بلاتکلیفی، آذرماه ۱۳۹۷ در پرونده‌ای مشترک با «مرتضی پرهیزگار» و یک زندانی دیگر، در شعبه ۱۳۱ دادگاه کیفری مشهد به اتهام «اخلال در نظم از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی و تشویق دیگر هم‌پرونده‌ای‌ها به تمرد از مامور قانون» محاکمه شد و نهایتا به ۱ سال و نیم حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد».

این منبع افزود: «مصطفی برومند همچنین در ۱۸ آذر سال ۱۳۹۷ در جریان پرونده‌ای دیگر در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و «آتش‌زدن عمدی وسایل نظامی موتورسیکلت‌های پلیس به قصد مقابله با نظام» محاکمه شد که نهایتا با حکم قاضی منصوری به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد».

مصطفی پرهیزگار نیز بنا به گفته منابع خبری کمپین، در شعبه ۱۳۱ دادگاه کیفری مشهد، با اتهاماتی از قبیل “توهین به رئیس جمهور” و “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی” به تحمل ۱ سال و نیم حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و در پرونده ای دیگر در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری، با اتهامات مشابه آقای برومند، («فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و «آتش‌زدن عمدی وسایل نظامی موتورسیکلت‌های پلیس به قصد مقابله با نظام») محاکمه و به ۷ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

مصطفی برومند، ۳۱ساله و اهل مشهد هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان وکیل‌آباد مشهد است و مرتضی پرهیزگار نیز که بنا به گفته منابع آگاه تنها نان آور خانواده‌شان است در همان زندان به‌سر می‌برد.

در اعتراضات دی‌ماه، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. بنا بر گزارش منابع خبری طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شدند.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت و نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات سراسری پاسخ دادند.

مطالب مرتبط:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید