جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات، بازداشت شدگان مراسم چهارم خرداد نقده برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری صبح روز چهارشنبه در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری نقده برگزار شد. روز ۶ دی‌ماه ۹۷ این فعالان ترک (آذربایجانی) با دریافت ابلاغیه الکترونیکی به اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی  به دادگاه احضار شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری سه فعال ترک (آذربایجانی) در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری نقده به ریاست قاضی افشین بنیادپور برگزار شد.

این احضار در ارتباط با برگزاری مراسم دوازدهمین سالگرد اعتراضات خردادماه ۸۵ در آذربایجان در گلزار شهدای شهرستان نقده بوده است.

گزارش‌شده  امیر ستاری رئوف یکی از متهمان این پرونده که در حال گذراندن محکومیت ۷ ماهه خود در زندان تبریز به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری دی ماه است، اجازه حضور در جلسه دادگاه را نداشت و این جلسه بدون حضور وی برگزار شد.

الدوز قاسمی، محمد محمودی، ناصر احمدی  در تاریخ ۴ خردادماه ۹۷ در دوازدهمین سالگرد اعتراضات خردادماه ۸۵ از سوی نیروهای امنیتی توام با ضرب و جرح در گلزار شهدای نقده بازداشت و پس از چند روز با تأمین وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

در خرداد ماه سال ۱۳۸۵ تظاهرات مردم نقده واقع در جنوب آذربایجان غربی در اعتراض  به کاریکاتوری جنجالی روزنامهٔ ایران در روز چهارم خرداد به علت شلیک مستقیم مأمورین به سوی تظاهر کنندگان  در نقده به خونینترین روز این اعتراضها بدل شد.بنا به بگفته تلویزیون ایران چهار نفر به نام‌های توحید آذریون (۲۵ ساله)، همت اسمزاده (۳۵ ساله متأهل)، حسین فتحی پور(۱۷ ساله دانش آموز)، عسگر قاسمی (۳۹ ساله متأهل)  در نقده کشته شدند.

خردادماه هر ساله با حضور  شهروندان و فعالان مدنی بر سر مزار کشته شدگان در شهر نقده مراسمی یاد بودی برگزار می شود. طی سالهای گذشته ماموران امنیتی و دستگاه قضایی با این تجمع بشدت برخورد کرده و شمار زیادی از فعالین را دستگیر و محاکمه کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید