روزانه حداقل سه کارگر در ایران کشته می‌شوند

از ۲۲ تا ۲۴ دی ماه سال جاری تنها در سه روز، مرگ ۴ کارگر در نقاط مختلف ایران به ثبت رسید. در همین سه روز چندین کارگر در محل کار و یا در راه رفتن به محل کار، صدمه دیدند. یک نماینده مجلس شورای اسلامی آمار کارگران کشته شده در محل کار را «تکان‌دهنده» خواند.

آمار تلفات ناشی از حوادث کار در ایران طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است. تنها در سال ۱۳۹۶ سازمان پزشکی قانونی ایران مرگ یک هزار و ۶۷۵ کارگر را ثبت کرده است. آمار کارگران کشته شده در هنگام کار برای سال ۱۳۹۵ هم ۱۶۴۴ تن گزارش شده است.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ هنگامی که گروه‌های سیاسی در ایران مشغول تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بودند، معدن یورت در استان گلستان فروریخت و حداقل ۴۳ معدنچی جان خود را از دست دادند. چندی بعد کمیته ویژه‌ای که برای بررسی این حادثه تشکیل شده بود؛ کارفرما را «مقصر» حادثه دانست.

حسن روحانی در همان روزها در یک اقدام تبلیغاتی به محل حادثه رفت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت قول داد؛ مطالبات کارگران کشته شده به بازماندگان آنها پرداخت شود و تا زمان بازسازی و ایمن‌سازی معدن، از بازگشایی آن جلوگیری خواهد شد.

با گذشت بیش از یک سال از این حادثه نه تنها معدن یورت به هواکش‌ مخصوص مجهز نشد، بلکه ۲۲ دی خبرگزاری‌های ایران از مرگ یک کارگر معدن در نزدیکی شهر نور واقع در استان مازندران خبر دادند. ۱۰ دی هم کارگر معدن سیمان زرندیه ساوه در استان مرکزی حین انجام کار جان باخت.

در همین روزها حداقل دو کارگر مراغداری در تبریز جان باختند، یک کارگر در مجتمع مس سرچشمه هنگام انجام کار کشته شد و چندین کارگر هم به دلیل سقوط از بلندی و یا ریزش دیواره چاه جان خود را از دست دادند.

با این حال شهباز حسین‌پور، نماینده بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۲۶ دی آمار کارگران کشته شده در حین انجام کار را «سالانه نزدیک به یک‌هزار نفر» اعلام کرد.

او ضعف در زمینه آموزش‌های ایمنی را علت کشته شدن کارگران در محل کار دانست و خواستار آموزش روزانه ۱۵۰۰ تن برای کاهش آمار تلفات ناشی از حوادث کار شد.

پیش از این اما حسن هاشمی قاضی‌زاده، وزیر بهداشت و درمان که ماه گذشته از مقام خود استعفاء کرد، شمار کارگران فوتی بر اثر حادثه در محل کار را سالانه بیش از ۲ هزار تن اعلام کرده بود. به گفته او روزانه حداقل ۱۰۰ کارگر در ایران براثر حوادث کار «معلول» می‌شوند.

وزیر بهداشت و درمان پیشین در سال گذشته به صراحت فقدان ایمنی کارگاه‌ها را علت اصلی مرگ کارگران در محل کار دانسته و گفته بود: ۴۰ درصد کارگاه‌ها ایمنی لازم را ندارند.

با این حال احمد مظفری، مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران مدعی است روند حوادث ناشی از کار کاهشی بوده و در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حوادث کار منجر به فوت ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا به حال آمار دقیقی از حوادث کار در ۹ ماه نخست امسال منتشر نکرده است.

منبع

وب سایت رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید