گزارشی از وضعیت چهار تن از بازداشت‌شدگان نشریه «گام»/ علی امیرقلی به زندان اوین منتقل شد

علی امیر‌قلی زندانی سیاسی سابق و از اعضای تحریریه نشریه «گام» که طی روزهای گذشته توسط نیروهای امنیتی در بابلسر بازداشت‌شده بود به زندان اوین منتقل شد. علی امیرقلی چهارمین عضو تحریریه نشریه «گام» است که طی هفته‌های اخیر بازداشت می‌شود. پیش از او امیرحسین محمدی‎فرد و همسرش ساناز اله یاری و عسل محمدی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بودند. عسل محمدی پس از ۳۳ روز بازداشت با تأمین وثیقه ‌۴۰۰ میلیون تومانی از زندان سپیدار اهواز به‌صورت موقت آزاد شد، اما سایر اعضای تحریریه این نشریه  کماکان در بازداشت بسر می‌برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علی امیر‌قلی فعال کارگری و از اعضای تحریه نشریه گام که از سوی نیروهای وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در بابلسر بازداشت‌شده بود به زندان اوین در تهران منتقل شد.

منابع نزدیک به آقای امیر‌قلی به کمپین گزارش دادند که او به بیماری دیابت مبتلا است و باید حداقل ۴ نوبت در هر روز انسولین خاصی را که پزشک معالجش برای وی در نظر گرفته است را تزریق کند.

تاکنون چهار تن از اعضای تحریریه نشریه سیاسی صنفی و فرهنگی آنلاین گام از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده اند. پیش از بازداشت علی امیر‌قلی، امیرحسین محمدی‌فرد و همسرش ساناز اله یاری و عسل محمدی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بودند.

نشریه سیاسی، صنفی و فرهنگی «گام»، تا کنون سلسله یادداشت‌هایی را با موضوع‌های کارگری و در پیوند با اعتراض‌های اخیر در ایران منتشر کرده است.

شب چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷، امیرحسین محمدی‌فر و همسرش ساناز اله‌یاری سردبیر و عضو تحریریه نشریه «گام» در منزل پدری خود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و کماکان در بازداشت بسر می برند.

همچنین عسل محمدی، دانشجوی داروسازی دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران و یکی دیگر از اعضای تحریریه نشریه «گام» روز ۱۳ آذرماه بدلیل نوشتن مطالبی در حمایت از حقوق کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز در منزل شخصی خود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به اهواز منتقل شد.

این فعال حقوق کارگران روز ۱۵ دی‌ماه ۹۷، با تامین وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا زمان تکمیل روند دادرسی از زندان اهواز آزاد شد.

امیر حسین محمدی‌فرد و علی امیرقلی پیش از این نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

امیر حسین محمدی‌فرد، روزنامه نگار چپ، از اعضای سابق دانشجویان آزادیخواه و برابر طلب تهران، عضو پیشین هیات تحریریه نشریه‌های دانشجویی خاک و آرمان نو و دانش‌آموخته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران است. محمدی‌فر در اسفند ١٣۸۷ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

امیر حسین محمدی‎فرد در آذر ماه سال گذشته نیز در تجمع اعتراضی که نسبت به وضعیت رضا شهابی فعال کارگری برگزار شده بود به همراه ربابه رضایی همسر شهابی، یاشار دارلشفا و تنی چند از فعالان کارگری و مدنی بازداشت شده بود.

علی امیرقلی فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق پیش از این در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۹ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

جلسه دادگاه تجدیدنظر این زندانی سیاسی مورخ ۱۳ مردادماه سال ۹۵ برگزار شد و شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با قضاوت «قاضی قمی‌زاده» حکم ۱۹ سال و شش‌ماه حبس امیر (علی)امیرقلی را به ۸ سال زندان کاهش داد.

بر اساس این حکم، آقای امیرقلی از اتهامات «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» تبرئه و به اتهامات «توهین به ائمه اطهار» به ۵ سال، «توهین به امام و رهبری» به ۱ سال و «تبلیغ علیه نظام» به ۲ سال و جمعاً به ۸ سال حبس محکوم شد که البته این حکم  تجمیع و قرار شد پنج سال آن اجراییشود؛ در زمان تحمل دوران حبس، به خاطر اعطای عفو نوروزی محکومیت آقای امیرقلی به دوسال و نیم حبس کاهش یافت.

او نهایتا روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، با اتمام محکومیت از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

گزارش: آرون عسکری

بیشتر بخوانید:

• گزارشگران بدون مرز؛ بازداشت یک شهروند خبرنگار برای پوشش خبرهای اعتصاب‌های کارگری را محکوم کرد

• عسل محمدی با سپردن وثیقه آزاد شد

• ۲۹ روز بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت عسل محمدی، فعال حقوق کارگری

• دلنوشته ای از امیر امیر قلی زندانی سیاسی و فعال چپ گرا

امیرحسین محمدی فر و همسرش ساناز اله یاری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید