علیرضا توکلی با پایان محکومیت از زندان اوین آزاد شد

صبح امروز علیرضا توکلی پس از دوسال و نیم تحمل حبس با پایان محکومیت از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ساعت ۸ صبح امروز ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۷، علیرضا توکلی بعد از دو سال و نیم حبس از زندان اوین ساعت ۸ صبح آزاد شد.

آقای توکلی در دوازدهم دی ماه ۹۷ به دلیل نگرانی از وضعیت جسمانی و ممانعت مسئولان قضایی از انتقال وی به مراکز درمانی خارج از زندان، دست به اعتصاب غذا زد.

این زندانی سیاسی  نهایتا در تاریخ  ۱۵ دی‌ماه با وعده مسئولان قضایی مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

علیرضا توکلی طرقی ۲۶ ساله به همراه محمد مهاجر و محمدمهدی زمان زاده، تابستان ۹۵ به اتهام نوشتن و مدیریت چند کانال در تلگرام و فیس‌بوک بازداشت شدند. بازداشت آنان توسط وزارت اطلاعات انجام شد. آنها متهم شدند که با نوشته‌ها و پست‌ها در فیسبوک و تلگرام به شخصیت‌های مذهبی توهین کرده‌اند. علاوه بر توهین به مقدسات، اقدام علیه امنیت ملی و توهین به رهبری نیز بعدا به اتهامات افزوده شد. یکی از نزدیکان «ابراز عقیده در فیسبوک و تلگرام» را دلیل بازداشت این شهروندان عنوان کرد و به کمپین گفت علاوه بر نوشته‌هایشان در فیسبوک، عمده اتهام آنان اداره یک کانال تلگرامی بوده که مطالب و مقالات مختلف را در نقد تعصب مذهبی منتشر می‌کرده است.

پس از پایان بازجویی‌ها و سپری کردن بیش از شش ماه، پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی در اردیبهشت ۱۳۹۶هر سه متهم را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مقدسات و توهین به رهبری به ۱۲سال زندان محکوم کرد. حکم در حالی صادر شد که آنان از ابتدای بازداشت از مشاوره حقوقی محروم بودند و دادگاه نخست نیز با عجله و ابلاغیه‌ای فوری به متهمان مهلت انتخاب وکیل نداد. محاکمه با حضور وکیل تسخیری برگزار شد که پرونده را مطالعه نکرده بود و با متهمان و اتهاماتشان آشنایی نداشت. دادگاه تجدیدنظر در خرداد ماه برگزار شد و مجازات هر یک به پنج سال زندان کاهش یافت. این حکم بعدا با بخشش و عفو سبک‌تر و نهایتا به دو سال و نیم زندان تبدیل شد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید