“خطر اعدام دو شهروند اهل اهواز را تهدید می‌کند”

قاسم بیت‌عبداله و عبدالله کرملاچعب (عبدالهی) ۳۴ ساله از اهالی شوش که در تاریخ ۲۹ مهر ۹۴ توسط اداره اطلاعات بازداشت و در شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده‌بودند، به تهران منتقل شده و در خطر اعدام هستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این دو زندانی، در شهریورماه ۹۶ به همراه ۷ متهم دیگر با اتهام “محاربه و تبلیغ علیه نظام” در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز محاکمه و به اعدام محکوم شدند و سپس به اصفهان منتقل شدند. گفته شده، این دو شهروند اهل شوش، هم اکنون با خطر اجرای حکم اعدام مواجه‌اند.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت: «مقامات قضایی، در هفته جاری از تهران با خانواده‌های این دو زندانی تماس گرفتند و به خانواده‌های آن‌ها گفتند که برای ملاقات به زندان اوین مراجعه کنند».

گفتنی است، پیش‌تر حکم اعدام قاسم بیت‌عبداله و عبدالله کرملاچعب (عبدالهی)، در دیوان عالی کشور متوقف و به شعبه هم‌عرض ارسال شده‌بود که پس از مدتی حکم اعدام آن‌ها تایید شد.

لازم به توضیح است؛ قاسم بیت‌عبداله و عبدالله کرملاچعب (عبدالهی) متهم به تیراندازی به عزاداران صفی‌آباد دزفول در روز ۲۴ مهرماه ۱۳۹۴ هستند و هر دو اتهامات خود را نزد قاضی نپذیرفتند.

از سوی دیگر گزارش شده که قاسم بیت‌عبداله و عبدالله کرملاچعب (عبدالهی) چندین ماه در بازداشت‌گاه اطلاعات زیر شدیدترین شکنجه‌های روحی و جسمی بوده و اعترافات اجباری از آن‌ها اخذ شده‌است و حتی در هنگام محاکمه بدن خود را عریان کرده و آثار شکنجه و کبودی روی بدنشان را به قضات نشان دادند، اما دادگاه به این موضوع توجه نکرده و حکم اعدام‌شان را صادر کرده‌است. در پرونده این دو زندانی طی مراحل تحقیقات و بازجویی تناقضات زیادی وجود دارد و بنا به اطلاع منابع آگاه این دو در طی روند بازجویی از ابتدایی ترین حقوق خود محروم شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید