بازداشت دوباره سپیده قلیان از سوی نیروهای امنیتی

ساعاتی پیش مأموران امنیتی با ورود به منزل پدری سپیده قلیان وی را به همراه برادرش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. سپیده قلیان، پیش‌تر در جریان اعتراضات کارگران هفت‌تپه بازداشت و با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزادشده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بامداد امروز، یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷، سپیده قلیان از فعالان مدنی  ساکن اهواز که پیش‌تر نیز از سوی مأموران امنیتی در جریان اعتراضات کارگران هفت تپه بازداشت شده بود به همراه برادرش در منزل پدری خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

خانم قلیان بعد از پخش اعترافات اجباری خود در برنامه طراحی سوخته صداوسیمای جمهوری اسلامی که به گفته وی با شکنجه‌های شدید روحی و جسمی از وی اخذشده بود در یادداشتی نوشته بود:

“این تصاویری که از من پخش شد گواه دیگری در اثبات حرف‌هایم مبنی بر شکنجه شدن در طول مدت بازداشتم بود. جدی‌تر از قبل به پیگیری شکنجه شدنم خواهم پرداخت و حالا که اعترافاتم پخش شد خواهان علنی برگزار شدن دادگاهم هستم”.

در مستند صراحی سوخته به داشتن ارتباطات افراد بازداشت‌شده با گروه‌های مارکسیستی در خارج از ایران اشاره‌شده بود که این ادعا از سوی حزب کمونیست کارگری تکذیب شد.

ظهر روز سه‌شنبه ۲۷ آذرماه ۹۷، سپیده قلیان، از بازداشت‌شدگان اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیش‌تر در گزارشی به وضعیت نامناسب سپیده قلیان، فعال مدنی که در اعتراضات موسوم به هفت‌تپه در اهواز بازداشت‌شده‌ و در انفرادی و تحت بازجویی‌های مکرر به‌سر می‌برد، اشاره کرده‌بود.

در جمهوری اسلامی، پخش اعترافات تلویزیونی به عنوان مدرکی در صدور و یا مشروعیت بخشیدن به محکومیت‌های قضایی بخصوص اعدام همواره رایج بوده است. براساس اصل ۳۸ و ۳۹ قانون اساسی ایران و ماده ۱۴ معاهده بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که ایران نیز از امضاکنندگان آن است،  اعترافات ضبط شده تلویزیونی فاقد وجاهت قانونی است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل