دلایل بازداشت اخیر نگار حائری و نگرانی حکومت از خروج احتمالی او از ایران

«نگار حائری» حقوقدان و زندانی سیاسی سابق، دو هفته پیش به دنبال احضار به دادسرای اوین بازداشت و پس از ۱۰ روز بازجویی و تهدید آزاد شد. اکنون گفته شده “نگرانی‌های حکومت از خروج احتمالی او از ایران”، یکی از دلایل اصلی بازداشت وی بوده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این زندانی سیاسی سابق که پیش‌تر پیشینه‌ی ۸ ماه بازداشت در زندان شهر ری (قرچک ورامین) و آزادی با وثیقه‌ای ۲ میلیارد تومانی در پرونده‌اش دارد، در بازداشت ۱۰ روزه اخیر خود “تعهدی اجباری داده” و برایش مقرر کرده‌اند که “هر هفته نیز به دادسرای اوین مراجعه کند و امضا بدهد.”

گفته شده “اجازه کار برای این حقوقدان ممنوع شده و حتی حق مشاوره به موکلان و مراجعینش را نیز ندارد. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از او خواسته‌اند که تحت هیچ شرایطی از شهر تهران خارج نشود.”

این وکیل دادگستری پس از بازداشت از سوی مامورین دادسرای اوین در صبح روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، با “برخورد نامناسب و توهین‌آمیز” به بند زنان زندان اوین موسوم به «بند نسوان» منتقل شد و مدت یک شب را در آنجا گذارند. او سپس به سلول‌های انفرادی جهت بازجویی منتقل شده بود.

«آریا الماسیان» مادر «نگار حائری» در طول ۱۰ روز بازداشت دخترش، بارها جهت اطلاع یافتن و یا ملاقات با فرزندش، به زندان اوین مراجعه کرده بود اما او تا ظهر چهارشنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۴ که دخترش از زندان اوین آزاد شد، موفق به دریافت پاسخی نشده بود.

منبع مطلعی از وضعیت این زندانی سیاسی سابق درباره دلایل بازداشت وی به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفته: “شب اول بازداشت نگار در بند نسوان اوین بوده، پس از آن به مدت ۹ روز در یکی از بندهای انفرادی زندان اوین نگهداری شده و مورد بازجویی، شکنجه و فشار و تهدید بازجویان قرار گرفته است. در هنگام بازجویی به نگار اتهام اینکه او در حال تهیه و تدارک راه‌حلی برای خروج از ایران و نقشه فرار احتمالی است، زده شده و برای معرفی رابط‌های احتمالی و افراد کمک‌کننده به وی تحت فشار بوده است. از او درباره ارتباطاتش پرسش شده و بازجویان به شدت وی را مرعوب و تهدید کرده‌اند. نگار تمام اتهامات انتسابی را رد کرده ولی با رفتار خشونت‌آمیز بازجو مواجه شده است.”

این منبع از شرایط «نگار حائری» در بند انفرادی گفته: “موکت کف‌پوش سلول نگار بسیار کثیف بوده و او مجبور شده روی موزائیک سرد سلول بخوابد. به این دلیل دچار بدن‌درد شدیدی شده است. در مدت این بازداشت امکانات بهداشتی و نظافت در اختیار این بازداشتی نبوده و به دلیل دو بار ضربه محکم لگد بازجو به پهلوی نگار، او از درد شدید دچار تهوع و بی‌حالی شده است.”

پیش‌تر «نگار حائری» پس از تحمل نزدیک به ۸ ماه بازداشت در زندان شهر ری (قرچک ورامین) در ۶ اسفندماه ۱۳۹۳، با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی از زندان آزاد شده بود.

«ماشاءالله حائری» پدر نگار نیز پس از اعتراضات مردمی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و تظاهرات ۶ دی‌ماه (عاشورا)، به اتهام “هواداری از سازمان مجاهدین خلق” بازداشت و به اعدام محکوم شد. حکم صادره برای او بعدها در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال زندان کاهش یافت. وی هم‌اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

«نگار حائری» پس از احضار جهت رسیدگی به پرونده و محاکمه در اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، در دادگاه انقلاب تهران به ریاست «قاضی ابوالقاسم صلواتی» حضور پیدا کرده بود؛ اما برگزاری دادگاه از سوی بازپرس و قاضی مربوطه، لغو و به این زندانی سیاسی سابق گفته شد “با تماس تلفنی و یا احضاریه، تاریخ جدید دادگاه به شما ابلاغ خواهد شد.”

این حقوقدان و زندانی سیاسی سابق، همچنان ممنوع‌الفعالیت بوده و هم‌اکنون در شهر تهران اقامت دارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید