سپیده قلیان، فعال کارگری به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد

سپیده قلیان، فعال کارگری که در تاریخ ۳۰دی‌ماه به دنبال پخش اعترافات اجباری در صداوسیما بازداشت شده بود، در پرونده‌ای جدید به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سپیده قلیان، فعال کارگری در پرونده‌ای جدید به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

جمال حیدری‌منش، وکیل مدافع سپیده قلیان با تایید این خبر در صفحه توییتر خود نوشته است که موکلش در حال حاضر با اتهام جدید «تبلیغ علیه نظام» مواجه شده که جز اتهام‌های قبلی او نبوده است.

آقای حیدری‌منش گفته است که برای سپیده قلیان پرونده‌ای جدید هم در دادسرای«شهید مقدس» تهران باز شده است؛ او باوجود مراجعه مکرر موفق نشده پاسخ یا توضیحی درباره آن دریافت کند.

نیروهای امنیتی صبح ۳۰ دی‌ماه سپیده قلیان را به همراه برادرش بازداشت کردند؛ ساعت ۱۱ شب همان روز اسماعیل بخشی نیز بازداشت شد.

بازداشت این افراد پس از اعتراض به پخش اعترافات اجباری در صدا و سیما صورت گرفت.

در همین رابطه سازمان دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به بازداشت دوباره اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، این اقدام را پاسخ جمهوری اسلامی به سخنان «شجاعانه» آنها درباره «نظام عدلیه ورشکسته‌ ایران» توصیف کرده بود.

بی‌بی‌سی فارسی در ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ گزارش داد که خانواده خانم قلیان موفق شدند دیداری کوتاه با او داشته‌ باشند؛ در این دیدار یکی از بازداشت‌شدگان با زبان اشاره از ضرب وشتم شدنشان خبر داده اما ماموران اجازه نداده اند جزئیات این موضوع در ملاقات مطرح شود.

کارگران گروه ملی فولاد در آبان و آذرماه امسال، با پیوستن به کارگران معترض نیشکر هفت تپه، تجمعات بزرگی را در شهرستان شوش و اهواز سازماندهی کردند.

«پرداخت حقوق معوق»، «ازسرگیری تولید و تامین مواد اولیه»، «برقراری بیمه‌های تامین اجتماعی و تکمیلی» و «توجه به وضعیت معیشتی کارگران» از جمله خواسته‌های کارگران این مجتمع است.

از شامگاه روز دوشنبه ۲۶ آذر تا روز سه شنبه ۲۷ آذرماه ماموران امنیتی دست‌کم ۴۱ کارگر شرکت ملی فولاد اهواز بازداشت کردند.

گروه ملی صنعت فولاد را گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌کرد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

پس از بازداشت کارگران معترض گروه ملی فولاد، نهاد های امنیتی حکومت ایران مستندی به نام «طراحی سوخته» را پخش کردند؛ محتوای این مستند اعتراف تلویزیونی بازداشت شدگان بود.

در این مستند بازداشت‌شدگان به داشتن ارتباطات با گروه‌های مارکسیستی در خارج از ایران متهم شده بودند که این ادعا از سوی حزب کمونیست کارگری تکذیب شد.

پخش این مستند در تلویزیون ایران، با واکنش شمار زیادی از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد، تا جایی که توییتر، حساب کاربری خبرگزاری صدا و سیما را به دلیل پخش مستند مورد اشاره به حالت تعلیق درآورد.

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی دو تن از فعالان کارگری بازداشت شده پس از آزادی تاکید کرده‌اند که برای گرفتن اعترافات در دوران بازداشت شکنجه شده‌اند.

فرزانه زیلابی وکیل اسماعیل بخشی در واکنش به پخش مستند «طراحی سوخته»، “اغوای افکار عمومی” را “خیانت به مردم و مخاطبینِ” صدا و سیما دانست و در یادداشت خود که سایت امتداد آن را منتشر کرده، می‌گوید: «این صحنه‌سازى و بازى نابهنجار بى‌پاسخ نخواهد ماند و موکلم علیه صداوسیما و وزیر اطلاعات شکایت مى‌کند».

براساس اصل ۳۸ و ۳۹ قانون اساسی ایران و ماده ۱۴ معاهده بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که ایران نیز از امضاکنندگان آن است، اعترافات ضبط شده تلویزیونی فاقد وجاهت قانونی است، ولی نهاد های امنیتی حکومت ایران همواره با پخش این اعترافات، راه را برای صدور احکام سنگین قضایی باز می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید