مهدی قلیان با سپردن وثیقه آزاد شد

مهدی قلیان، برادر سپیده قلیان با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جاری، دوشنبه ۸ بهمن‌ماه، مهدی قلیان برادر سپیده قلیان که صبح روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه در منزل پدری خود بازداشت شده‌بود، با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

لازم به توضیح‌است؛ دلیل بازداشت مهدی قلیان، برادر سپیده قلیان، اعتراض و مقاومت در برابر مأموران امنیتی عنوان شده بود.

کانال تلگرام مستقل کارگران هفت تپه گزارش کرده که بازداشت مهدی قلیان همراه با ضرب و جرح از سوی نیروهای امنیتی بوده و طی بیانیه‌ای نوشته‌است: «ماموران به هنگام بازداشت مهدی قلیان را به شدت ضرب و شتم کردند در حالی که او تنها خواهان نشان دادن حکم قضائی برای دستگیری خواهرش سپیده قلیان شده بود».

از سوی دیگر، بر اساس گزارش روز ششم بهمن ۱۳۹۷، اتحادیه آزاد کارگران، موج احضار کارگران این مجتمع بزرگ کشت و صنعت به ستاد خبری اداره اطلاعات شوش که از ظهر شنبه آغازشده، همچنان ادامه دارد و بنا بر برخی خبرهای تأیید نشده چند نفر از کارگران نیز بازداشت‌شدند.

گزارش کمپین با عنوان “احضار کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه به اداره اطلاعات شوش” را بخوانید.

ساعت ۲۳.۵۵ روز یکشنبه ۳۰ دی‌ماه، اسماعیل بخشی از کارگران شرکت هفت تپه در منزلش شخصی خود مجدداً بازداشت شد.

بازداشت سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، پس‌ازآن صورت گرفت که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در مستندی با عنوان «طراحی سوخته»، اعترافات اجباری اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و جمعی از فعالان مدنی را منتشر کرد.

لازم به توضیح است؛ سپیده قلیان صبح روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه به همراه برادرش در منزل پدری خود بازداشت شد.  دلیل بازداشت برادر سپیده قلیان، مهدی قلیان  اعتراض و مقاومت در برابر مأموران  امنیتی عنوان شده است.

اسماعیل بخشی، پیش از این  نیز در روز یک‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه در شهر شوش به همراه چند تن دیگر بازداشت و روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه، با سپردن وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد. وی پس از آزادی در نامه‌ای از اعمال شکنجه و ضرب و جرحش توسط بازجویان در طول روند دادرسی خبر داد.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان امسال، پس از آن آغاز شد که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شد.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید