پناهندگان ترکیه؛ عادل بهرامی، پناهنده سیاسی در خطر دیپورت به ایران

عادل بهرامی، فعال سیاسی و پناهجوی ساکن ترکیه در خطر دیپورت قرار گرفته است.

عادل بهرامی، مرداد ۹۷، به سازمان ملل متحد اعلام پناهندگی کرده‌است و پیش از این در شهر آماسیای ترکیه اقامت داشت.

وی هم اکنون در بازداشتگاهی در یکی از کمپ‌های ترکیه در خطر دیپورت قرار گرفته‌است.

او روز دوشنبه ۸ بهمن‌ماه، در تماس تلفنی از بازداشتگاه، به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت که پس از ۴۲ روز زندان، به این مکان منتقل شده و اکنون در معرض دیپورت به ایران قرار دارد. دادگاه از وی دلایل قانع کننده‌ای خواسته‌ تا نشان دهد در صورت بازگشت به ایران با خطر جانی مواجه می‌شود، با این حال به نظر می‌رسد که روند اخراج او تسریع یافته و هر لحظه احتمال دیپورت وی به ایران وجود دارد.

آقای بهرامی می‌گوید: «من متولد ۱۹۹۵ میلادی هستم. من از سن ۱۸ سالگی از کشور خارج شدم و به اقلیم کردستان رفتم، عضو سیاسی یکی از احزاب مخالف حکومت شدم و به فعالیت‌های متعدد مدنی و سیاسی پرداختم و فعالیت‌هایی در منطقه اقلیم کردستان داشتم. من عضو سازمان جوانان کردستان ایران هم بودم.»

وی افزود: «من مرداد ۹۷ (آگوست ۲۰۱۸) در سازمان ملل ثبت نام کردم و یک برگه به من دادند و گفتند که خودت را ظرف ۱۵ روز به شهر آماسیا معرفی کن و بعد از چند ماه هیچ پاسخ رسمی به من داده نشد و به همین جهت من برای خارج شدن از ترکیه از طریق فرودگاه آنتالیا اقدام کردم که در پی آن بازداشت شدم».

این فعال سیاسی اهل کردستان در ادامه گفت:‌ «من ۴۲ روز در زندان بودم و بعد از آن، برای دیپورت به این بازداشتگاه منتقل شدم. اینجا مرکزی است برای دیپورت افراد و من هم به شدت در معرض اخراج هستم، اما هر چه توضیح دادم که اگر دیپورت شوم، جانم به خطر می‌افتد، قانع نشده‌اند، اینجا الان شرایطی هست که روزانه چهار پنج نفر را دیپورت می‌کنند و من اگر به ایران بازگردانده شوم، با خطر جدی جانی مواجه خواهم شد».

آقای بهرامی در پاسخ به اینکه اگر اخراج شود چه سرنوشتی در انتظار اوست، گفت: «اگر دیپورت شوم سرنوشتی مشابه رامین حسین‌پناهی پیدا خواهم کرد. برای او چه اتفاقی افتاد، برای من هم همان خواهد شد».

وی در آخر اضافه‌کرد: «من از هر سازمانی، هر ارگان بین‌المللی، هر نهاد حقوق بشری که صدای مرا می‌شنود، درخواست دارم، اقدامی فوری برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهند. اکنون خطر اخراج من از خاک ترکیه بسیار بالاست و خواهش می‌کنم اگر کسی کاری از دستش بر می‌آید برای من انجام دهد».

در ادامه گفتگوی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی را با عادل بهرامی بشنوید:

لازم به توضیح، است در بخش اخبار پناهجویان در این قسمت می‌توانید، از وضعیت پناهجویانی که در ترکیه، صربستان یا نقاط دیگر دنیا به سر می‌برند، با خبر شوید.

به مناسبت روز جهانی پناهندگان-۲۰ ژوئن-پناهنده کیست

گفتنی است؛ سازمان ملل متحد در امور پناهندگان UNHCR بزرگترین و رسمی‌ترین ارگان بین‌المللی در امور ساماندهی و حمایت از پناهجویان و پناهندگان جهان است و فعالیت گسترده‌ای در این خصوص دارد و به مسائل مربوط به پناهندگان رسیدگی می کند.

ترکیه به عنوان یکی از کشورهای پناهنده پذیر دارای کمیساریای عالی پناهندگان و شعبه سازمان ملل در ترکیه یکی از فعال‌ترین مراکز این سازمان در خاورمیانه است.

پیش‌تر پناهجویان پس از ثبت درخواست خود در دفتر سازمان ملل «آسام» مورد مصاحبه‌ای کوتاه قرار می‌گرفتند و بعد از گذشت حدودا دو سال “گاهی بیشتر”، مصاحبه بعدی (مصاحبه اصلی) با آنها صورت می گرفت و در صورت قبولی و داشتن شرایط لازم، در این مرحله پرونده آنها به بخش کشوری یا اسکان برای کشور سوم (کشور امن) فرستاده‌می‌شود که از ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۹ /شهریور) روند ثبت‌نام پناهجویان به اداره مهاجرت ترکیه سپرده شده‌است که فرد پناهجو به محض ورود به ترکیه در یکی از شهرهای ترکیه در پلیس مهاجرت نام خود را ثبت کرده و سپس مراحل بعدی مانند دادن وقت مصاحبه و … را طی می‌کند.

فعالان حقوق پناهندگان در ترکیه نگران هستند که دولت ترکیه با صلاحیتی که به دست آورده، روند اخراج پناهندگان را سرعت ببخشد و رسیدگی جدی به پرونده‌های مهاجران صورت نگیرد.

این سازمان در ترکیه اعلام کرده که پس از این، اداره مهاجرت ترکیه مسئولیت بررسی پرونده های حمایت بین‌المللی را نیز برعهده خواهد داشت.

هر چند کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفته “به فعالیت‌های حمایتی خود از جمله ارائه خدمات مشاوره به پناهندگان ادامه خواهد داد” با این حال این اقدام سازمان ملل، نگرانی‌هایی را برای پناهندگان در ترکیه به وجود آورده است.

بیشتر پناهندگان و پناهجویانی که در ترکیه بسر می‌برند، معتقدند، از زمانی که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) بخشی از وظایف خود را به اداره مهاجرت ترکیه سپرده، وضعیت آن‌ها نه تنها بهتر نشده، بلکه روند اخراج پناهنده‌گان تسهیل یافته و برخورد اداره مهاجرت با آن‌ها بدتر شده‌است.

پناهجویان در ترکیه با معضلات بسیاری مواجه هستند. از جملە مشکلات پناه‌جویان بلاتکلیفی و آیندە نامشخص است، تا جایی که حتی کسانی با پذیرفته شدن کیس پناهندگی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد یا پلیس مهاجرت با بلاتکلیفی طولانی روبرو هستند و سال‌هاست در شرایط سختی زندگی می‌کنند.

به گفته برخی از پناهندگان در سال‌های اخیر، مشکلات اقتصادی و گرانی بی‌سابقه پس از کودتای نافرجام در ترکیه، گذران زندگی را سخت‌تر از گذشته کرده است و از سوی دیگر طولانی شدن پروسه پرونده پناهندگان، بخصوص بعداز قبولی و عدم انتقال این نوع پرونده ها به قسمت کشوری و انتقال به کشور امن و آینده نامعلوم، باعث اختلال در زندگی بسیار از پناهندگان شده است.

برخی کارشناسان و فعالان حقوق بشر در امور پناهندگان معتقدند که جنگ‌هایی که در سال‌های اخیر در خاورمیانه رخ‌داده است و افزایش جمعیت پناهندگان مرتبط با آن، یکی از علل عدم انتقال سریع پرونده‌ها به کشور سوم است و از سوی دیگر برخی از کشورها پناهنده‌ پذیر مانند امریکا، کانادا و استرالیا با تغییر سیاست های خود در عدم پذیرش پناهنده این راه را دشوارتر از پیش برای پناهندگان کرده‌اند.

گزارش:‌ «داریوش عدیم»

مطالب مرتبط:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید