مرگ دو کولبر بر اثر سرما در ارتفاعات مرزی

سامان صالحی و محمد کریمی دو کولبر کُرد، براثر تعقیب و گریز از سوی نیروهای مرزبانی از مسیر خود خارج و به دلیل تاریکی شب و گم کردن مسیر راه در ارتفاعات مرزی بانه براثر سرما جان خود را از دست دادند. سال جاری  و از آغاز فصل سرما تا کنون، شش شهروند دیگر در حین کولبری در ارتفاعات مرزی، براثر سرما جان خود را ازدست‌داده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷، سامان صالحی اهل سقز و محمد کریمی از اهالی روستای شوی از توابع بانه براثر سرما در ارتفاعات مرزی روستای برویشکانی بانه جان باختند.

بر اساس این گزارش، شبانگاه دوشنبه ۸ بهمن براثر شلیک و تعقیب و گریز نیروهای مرزبانی با گروهی از کولبران در حوالی روستای برویشکانی از توابع بخش نەنور بانه کولبران برای نجات جان خود از مسیر خارج‌شده و به دلیل گم کردن راه و سرمایی شدید در آن منطقه دو تن از آنان به نام‌های سامان صالحی از اهالی سقز و محمد کریمی از اهالی روستای “شوی بانه براثر سرمازدگی جان خود را ازدست‌داده‌اند.

پیش از این امیرطاهری، زانیار عزیز زاده، مظفر حسینی، سالار تنهایی، یوسف (زانیار) محمدی اصل و ایوب امینی به دلیل سرما و ایست قلبی جان خود را در مناطق مرزی از دست‌داده بودند.

آمار کامل و دقیقی از کولبران توسط نهادهای مسوول اعلام نشده است،سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.

شلیک مرزبانان به کولبران، انفجار مین، پرت شدن از کوه، بهمن و یخبندان، سیل و سایر حوادث طبیعی از جمله خطراتی است که کولبران را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

سرما در ارتفاعات مرزی جان یک کولبر را گرفت/ مرگ ششمین کولبر بر اثر سرما در سال جاری

مرگ دو کولبر در استان آذربایجان غربی بر اثر سرما و عبور از رودخانه

سرما در ارتفاعات مرزی جان یک کولبر را گرفت/ مرگ چهارمین کولبر کُرد بر اثر سرما در سال جاری

سرما در ارتفاعات مرزی جان یک کولبر را گرفت

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید