عفو بین‌الملل خواستار آزادی بی‌قید و شرط «جعفر عظیم‌زاده» شد

سازمان عفو بین‌الملل در با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بی قید و شرط «جعفر عظیم زاده»، فعال کارگری شد. در این بیانیه تاکید شده که آقای عظیم زاده به‌خاطر فعالیت های مسالمت آمیز خود در زمینه آزادی بیان، آزادی تجمعات و آزادی تشکل یابی زندانی شده است.

اصل این بیانیه را در ادامه بخوانید:

مقامات ایرانی باید فعال حقوق کارگران جعفر عظیم‌زاده را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند چرا که او یک زندانی عقیدتی است که تنها به خاطر به کارگیری مسالمت‌آمیز حقوق خود در زمینه آزادی بیان، آزادی تجمعات و آزادی تشکل‌یابی زندانی شده است.

 جعفر عظیم زاده، جوشکار و دبیر هیات مدیره این اتحادیه آزاد کارگران روز سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ در پردیس کرج بازداشت و به کلانتری ۱۱ فردیس منتقل شد. وکیل این مدافع حقوق کارگران روز بعد از انتقال موکلش به زندان اوین جهت تحمل محکومیت ۶ ساله‌اش خبر داد.

جعفر عظیم‌زاده در فروردین ۱۳۹۴ توسط شعبه ۱‍۵ دادگاه انقلاب در تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال زندان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌های سیاسی و فعالیت مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شد. اساس این اتهامات فعالیت‌های مسالمت‌آمیز جعفر عظیم‌زاده در دفاع از حقوق کارگران بوده است، از جمله:

• همکاری در تهیه و تبلیغ طومار چهل هزار نفری کارگران ایران برای افزایش حداقل دستمزد؛
• مصاحبه‌ با رسانه‌های خارج از ایران؛
• مشارکت در تأسیس اتحادیه آزاد کارگران ایران؛
• شرکت در تظاهرات روز کارگر در سال ۸۸ در پارک لاله تهران و دیگر تظاهرات مسالمت‌آمیز مقابل ساختمان مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران؛
• ملاقات با انجمن‌ها و نهادهای صنفی از جمله سندیکای کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

جعفر عظیم‌زاده در آبان ۱۳۹۴ احضاریه کوتاهی از سوی اداره اجرای احکام با موضوع معرفی خود به زندان اوین برای گذراندن دوره محکومیت ۶ ساله‌اش دریافت کرد. در این احضاریه تصریح شده بود که حکم او توسط دادگاه تجدید نظر تأیید شده است در حالی که هیچ حکمی به وی ابلاغ نشده بود. جعفر عظیم‌زاده در ۱۷ آبان ۱۳۹۴ بازداشت و برای اجرای حکم ۶ سال حبس خود به زندان منتقل شد. او چند ماه بعد، در ۱۰ تیر ۱۳۹۵ پس از ۶۳ روز اعتصاب غذا، به طور موقت از زندان آزاد شده بود.

در مهر ۱۳۹۵، شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی جعفر عظیم‌زاده را رد کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید