نزار زکا در اعتراض به بازداشتش و اجبار به اعتراف در مقابل دوربین دست به اعتصاب غذا زده است

جیسون پابلت، وکیل نزار زکا، فعال آزادی اینترنت و شهروند لبنانی که با حکم ۱۰ سال حبس در زندان اوین به سر می‌برد، از اعتصاب غذا (تر) موکلش در اعتراض به «بازداشت ناعادلانه‌اش و اجبار به اعتراف اجباری برای جرمی که مرتکب نشده است»  از روز ۱۵ بهمن ۹۷  خبر داد.

نزار زکا شهروند لبنانی مقیم آمریکا و فعال اینترنت آزاد در شهریور ۹۴ بازداشت و به اتهام آنچه مقامات قضایی«همکاری با دولت متخاصم آمریکا» می‌نامند، به ۱۰ سال حبس محکوم شد. نزاز زکا از زمان بازداشت تاکنون چندین بار مجبور به اعترافات اجباری شده است.

وکیل آمریکایی نزار زکا در این رابطه به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است که او مدتی پیش برای «۴۰ روز» از بند عمومی چهارم زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شده و در انجا تحت فشار بازجویان سپاه پاسداران برای اعتراف اجباری در مقابل دوربین بوده است. جیسون پابلت گفت با این حال آقای زکا اعترافات اجباری را به دلیل اینکه کار خلافی مرتکب نشده نپذیرفته است.

جیسون پابلت وکیل آمریکایی نزار زکا گفت: «ایران می‌خواهد تلاش‌های حرفه‌ای او برای دسترسی مردم به اطلاعاتی که زندگی همه افراد در خاورمیانه از جمله ایران را بهبود می‌بخشد ویران کند.» این وکیل همچنین گفت نراز زکا با این اعتصابش می‌خواهد «اعتقاد به کارش را برای کمک به همه مردم خاورمیانه برای داشتن زندگی بهتر نشان دهد. کاری که در ایران منجر به بازداشت او شده است.» 

به گفته جیسون پابلت، نزار زکا اکنون در بند چهارم زندان اوین است در بندی که ژیائو وانگ شهروند چینی  آمریکایی نیز در همان‌جا به سر می‌برد.

وکیل نزار زکا به کمپین گفت: «آقای زکا بیگناه استاو به دعوت دولت جمهوری اسلامی به ایران برای شرکت در یک کنفرانس آمد و پس از آن بازداشت شد. دلیل بازداشت او چیزی جز انگیزه سیاسی نیست. حتی شهیندخت مولاوردی کسی که نزار زکا را برای شرکت در کنفرانس دعوت کرده بود در سال ۲۰۱۸ گفت در پرونده نزار اشتباهی صورت گرفته است. نزار فعال آزادی اینترنت است که به این دلایل و دلیل دیگر از سوی دولت ایران بازداشت شده و همچنان از آزادی او ممانعت می‌شود.»

نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، نایب رییس اتحادیه جهانی فناوری اطاعات (ویتسا)  است. آقای زکا روز ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ به دعوت مسوولان «همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار» از سوی دفتر معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به ایران سفر کرد. نزار زکا از کشور لبنان در کنار مهمانان دیگر در یکی از پنل‌های این همایش تحت عنوان «زنان، امنیت و توسعه»  سخنرانی داشت. او پس از آن در تاریخ ۲۷ شهریور ماه در فرودگاه در زمانی که قصد خروج از ایران را داشت بازداشت شد. با این حال خبر بازداشت او تا دو ماه پس از بازداشتش، رسانه‌ای نشد.

اولین بار آنتوان ابودیب، وکیل مدافع سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات، در اوایل آبان ماه ۱۳۹۴ طی اطلاعیه ای اعلام کرد که نزار زاکا در جریان سفر به تهران «در تاریخ ۲۷ شهریورماه پس از پایان این همایش، هتل محل اقامت خود را به قصد رفتن به فرودگاه ترک کرده اما هیچگاه به فرودگاه نرسیده، سوار هواپیما نشده و خبری از او در دست نیست.

پیش از این همایش، آقای زکا بارها برای شرکت در سیمنار و کنفرانس در خصوص اینترت و فناوری اطلاعات به ایران سفر کرده بود، از جمله در اسفند ماه ۱۳۹۳ نزار زکا به عنوان عضو هیات داوری «جایزه چالش نوآورانه»  شرکت کرده بود، جایزه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات که مراسم اهدای آن در اسفند سال ۱۳۹۳ در تهران برگزار شد دریافت کرد.

این شهروند لبنانی و فعال آزادی اینترنت در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی با اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی ۴.۵ میلیون دلاری محکوم شد که دادگاه تجدید نظر اوایل مرداد ماه ۹۶ این حکم را عینا تایید کرد.

پیش از این آقای زکا در اعتراض به شرایطش در زندان اوین، اجازه ندادن برای ملاقات با نماینده سفارت لبنان و پزشک متخصص بارها دست به اعتصاب غذا (تر) زد که پس از  ملاقات پزشک با او در زندان، به اعتصابش پایان داد.

او همچنین پیش از این به دلیل فشار برای امضا اعتراف‌نامه اجباری از اوایل تیرماه ۱۳۹۶ دست به اعتصاب غذا (تر) زد که صبح روز ششم مرداد ماه پس از ۳۳ روز به اعتصاب خود به دلیل «تقاضای فرزندش، حمایت نمایندگان مجلس آمریکا با صدور قطعنامه علیه ایران و رفتار دوستانه و برادرانه هم بندیانش» به اعتصاب غذای خود پایان داد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید