حمله گارد زندان به زنان زندانی در زندان قرچک ورامین

شامگاه پنج‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۹۷، نیروهای گارد زندان شهر ری (قرچک ورامین) با استفاده از گاز فلفل و اشک‌آور به زنان زندانی در بندهای یک و دو حمله کردند. حمله نیروهای گارد به زنان زندانی به امروز، جمعه نیز کشیده شده‌است.

گفته شده، ماموران، زنان زندانی را به شدت مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور، شب گذشته در پی اعتراض زنان زندانی بندهای یک و دو زندان قرچک که خواستار رسیدگی به وضعیت یکی از زنان همبندی خود شده بودند، نیروهای گارد زندان وارد عمل شده و با پرتاب گاز اشک‌آور در محیط دربسته بند زنان زندانی را مورد هجوم قرار دادند.

پس از شلیک گاز فلفل و اشک‌آور، زنان زندانی برای دفع اثر گاز تخت‌ها و پتوهای خود را آتش زدند و مسئولان زندان با استفاده از ماشین آتش‌نشانی در حالی که زنان همچنان داخل بند اسیر بودند آتش را خاموش کردند.

مسئولان زندان همچنین برق و گاز داخل بند را نیز قطع کرده بودند تا مانع گسترش آتش‌سوزی شوند اما زندانیان را با وجود استنشاق گاز تند فلفل و بدن خیس در سرمای بند رها کرده و تا صبح به وضعیت آنان توجهی نکرده‌اند.

بند یک زندان زنان قرچک که به بند موادی‌های موسوم است، محل نگهداری زنانی است که به جرم حمل مواد مخدر یا اعتیاد به حبس محکوم شده‌اند. گفته شده است که زنان زندانی با زدن به روی در بند از افسرنگهبان خواستار اعزام یکی از همبندیان خود به بهداری شده بودند، اما بی‌توجهی افسرنگهبان به افزایش اعتراض زندانیان بند یک و پیوستن زندانیان بند دو به آنان شد و نهایتا در نتیجه بی‌تدبیری محمدی رییس زندان قرچک نیروهای گارد با گاز اشک‌آور به زنان حمله کردند.

خانواده یکی از این زندانیان به مجذوبان نور گفته است که شماری از زنان زندانی در نتیجه حمله شب گذشته به شدت زخمی شده و به بهداری منتقل شده‌اند.

به گفته خانواده این زندانی، حمله نیروهای گارد به زنان زندانی به امروز نیز کشیده شده و ماموران هم‌اینک زنان زندانی را به شدت مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند.

زنان زندانی محبوس در زندان قرچک می‌گویند دود آتش زندان را فرا گرفته است و ماموران همچنان به ضرب و شتم زنان زندانی مشغول هستند.

گفته شده است که در این حادثه تخت و وسایل زندانیان در آتش سوخته و مسئولان زندان برای این که زندانیان وسایل دفاعی نداشته باشند، نیمکت‌های هواخوری و وسایل ورزشی را جاکن کرده و از محوطه بند یک زندان خارج کرده‌اند.

خانواده یکی از زندانیان زن محبوس در زندان قرچک به مجذوبان نور گفته است که تمام وسایل زندانیان زن بندهای یک و دو را ضبط کرده و آنان را به شدت کتک زده‌اند به طوری که شماری از زندانیان به بهداری منتقل شده‌اند.

زنان زندانی که از سوی مسئولان زندان شورشی خوانده شده‌اند می‌گویند خواسته آنان رسیدگی به وضع بهداری زندان و درمان زندانیان است.

به گفته آنان جان زندانیان در قرچک هیچ ارزشی برای مسئولان ندارد.

زندانیان زن بندهای دیگر زندان قرچک نیز گفته‌اند محمدی رییس زندان در پاسخ به آنان که خواستار اطلاع از علت درگیری و آتش‌سوزی شده‌اند، اعتراض به وضعیت درمانی زندان را تکذیب کرده و گفته است این زندانیان به خاطر عفو شورش کرده‌اند.

ندامتگاه شهر ری (زندان قرچک) از لحاظ امکانات رفاهی، مسائل بهداشتی، دسترسی زندانیان به درمان مناسب و حتی آب آشامیدنی یکی از بدترین زندان‌های استان تهران به حساب می‌آید.

پیش‌تر گزارش شده‌بود، زنان زندانی زندان قرچک ورامین، به دلیل مشکلات عدیده‌ای چون عدم دسترسی زندانیان به آب گرم، ازدحام بیش از اندازه زنان زندانی در بندهای زندان، جیره غذایی نامناسب و گرانی بیش از حد اجناس فروشگاه، در وضعیت نامناسبی بسر می‌برند.

زندان شهر ری (که به زندان قرچک نیز معروف است) سابقا یک مرغداری بوده است و در آنجا صدها زن که به جرایم خشن محکوم شده‌اند، در شرایط پرازدحام و غیر بهداشتی و بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، دارو و هوای تازه نگهداری می‌شوند. گزارش‌های دریافتی از این زندان حاکی از شیوع گسترده بیماری‌های عفونی، مصرف مواد مخدر و سطح بالای خشونت هم در بین زندانیان و هم توسط ماموران علیه زندانیان است.

زندان قرچک یا زندان قرچک ورامین یکی از زندان‌های ایران است که مخصوص نگهداری زندانیان زن با جرایم عمومی است.
این زندان در بیابان‌های حوالی شرق تهران واقع شده که موقعیت جغرافیایی این زندان، شرایط را عملاً برای ملاقات خانواده‌های زندانیان با آن‌ها دشوار می‌سازد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید