بیانیه جمعی از فعالان مدنی در حمایت از قربانیان شکنجه و مقابله با اعترافات اجباری در زندان‌های ایران

بیش از ۹۰ تن از فعالان سیاسی، وکلای مدافع، فعالان حقوق بشر، خانواده زندانیان سیاسی و سه نهاد حقوق بشری با امضای بیانیه‌ای در حمایت از قربانیان شکنجه و مقابله با اعترافات اجباری، کمپینی را با عنوان “اعتراف به آزادی خواهی شکست نیست” راه اندازی‌کرده و خواهان توجه و واکنش صریح همه اقشار جامعه برای توقف اعمال غیرانسانی حکومت، در برابر هجمه و سرکوب فعالان زیر شکنجه شدند.

متن به شرح زیر است:
آغاز به کار کمپین “اعتراف به آزادی‌خواهی شکست نیست” در حمایت از فراخوان زندانیان سیاسی؛

در پاسخ به فراخوان زندانیان سیاسی آرش صادقی، سعید شیرزاد، پیام شکیبا، سعید ماسوری، سهیل عربی، مجید عزیزی و امید کرمی، که با حمایت و امضا تعدادی دیگر از فعالین سیاسی، اجتماعی و مدنی منتشر شده است، ما امضا کنندگان زیر، آغاز به کار کمپین “اعتراف به آزادی‌خواهی، شکست نیست” را اعلام می‌کنیم.
جمهوری اسلامی با ساخت سناریوهایی با هدف شکستن روحیه فعالین سیاسی و مدنی به میدان آمده است. رژیم از طریق مستند سازی مستحجن سعی در شکستن شخصیت و محبوبیت فعالین سیاسی، مدنی، سندیکایی و کارگری در جامعه را دارد. گویا اعتراف به حق خواهی ، تشکل و اعتراض به جمهوری اسلامی ننگ است! هدف شکنجه گران رژیم، با ارائه نمایش‌های ناشیانه تلویزیونی تخریب چهره شریف ترین و محبوبترین انسانهای معترض به شرایط غیر انسانی تحمیل شده به اکثریت مطلق جامعه می‌باشد. این توطئه را باید با قدرت در هم شکست. اعترافات تلویزیونی تحت شکنجه نشان‌دهنده ضعف و شرمگینی معترفین نیست بلکه سندی است بر ضعف و زبونی و درماندگی اخلاقی، سیاسی و اقتصادی یک رژیم در حال نابودی.
این کمپین متعلق به تمامی انسان‌های آزادی خواه، و عدالت طلب می‌باشد.
تأییدیه و امضا شما عزیزان پاسخ مثبت شما به فراخوان زندانیان سیاسی است.
متن فراخوان زندانیان سیاسی:

عوامل جمهوری اسلامی که هم‌چون گذشته ثابت کرده‌اند در راستای حفظ خویش و طول عمر نظام و چنبره بر قدرت از هیچ اقدامی بالاخص شکنجه، بازداشت، اعدام و سناریو سازی‌های غیرمنطقی، غیرانسانی و اخلاقی کوتاهی نمی‌کنند، این بار با ساخت سناریویی با نام طراحیِ سوخته سعی بر آن دارند که اعتراضات مردمی در راستای خواسته‌های مدنی و صنفی کارگران را به عوامل سیاسی خارجی متصل نشان داده و از این طریق جامعه را برای دستگیری و اعمال احکام سنگین قضایی برای فعالین آماده سازند که در اولین گام و در همین راستا به دستگیری وحشیانه‌ی اسماعیل بخشی و سپیده قُلیان روی می‌آورند‌.
وقوع این امر، در حالی رخ داد که این افراد با فشار اجتماعی، آزادی را کسب کرده‌اند.
جمهوری اسلامی با ساخت سناریوی طراحیِ سوخته سعی دارد با اعلام اینکه اشخاص بازداشتی، از جمله اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در بازداشتگاه و زیر شکنجه، اعترافاتی علیه خود و دیگران داشته‌اند، روحیه و ریشه‌ی مبارزه طلبی در این افراد را بخشکاند. و بدین ترتیب در جامعه با ایجاد رعب و وحشت و ساخت فضای غیراخلاقی، بطن مبارزه حق‌طلبانه را بی‌بنیه نشان دهد.
از این رو بر آن شدیم به عنوان انسان‌هایی که با رفتار غیرانسانی جمهوری اسلامی آشنا هستیم و همچنین به منظور حمایت از این افراد که در راستای مبارزه برای طلبِ حق، تحت عنوان اعتراف در این به اصطلاح مستند پخش شده، شکنجه شده‌اند، اعلام کنیم که این رفتار قرون وسطایی چیزی از ارزش انسانی و حمایت جامعه از این اشخاص کم نمی‌کند و با محکوم کردن شکنجه‌ای که این افراد را وادار به انجام خواسته‌های نیروهای امنیتی کرده است، خواهان ایستادگی جامعه در برابر این هجمه‌ و سرکوب بیش از پیش حکومت، علیه فعالین حق‌طلب هستیم.
از این رو از تمامی اقشار جامعه خواهان واکنش صریح و قاطع در برابر اعمال غیرانسانی حاکمیت و تلاش برای برچیدن ظلم سیستماتیک به انسان‌ها که توسط حکومت رخ می‌دهد، هستیم.

۱_دکتر محمد ملکی (اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب)
۲_فریبرز رئیس دانا (اقتصاد دان)
۳_سیروس شاملو (نویسنده)
۴_حشمت اله طبرزدی (فعال سیاسی)
۵_دکتر حسن نایب هاشم (فعال حقوق بشر)
۶_حسین احمدی نیاز (وکیل پایه یک دادگستری)
۷_فرنگیس مظلوم (مادر زندانی سیاسی سهیل عربی)
۸_دایه شریفه (مادر اعدامی رامین حسین پناهی)
۹_خالو میرزا (پدر اعدامی رامین حسین پناهی)
۱۰_شعله پاکروان (فعال سیاسی)
۱۱_عرفان رشیدی (فعال محیط زیست) ۱۲_محمد علی زحمتکش ۱۳_امیر علی مرادی فعال مدنی (زیر حکم قضایی) ۱۴_مهرداد گریوانی ۱۵_قاسم بهرامی ۱۶_سرور کاردار۱۷_پویا جگروند ۱۸_امجد حسین پناهی ۱۹_مرجان داودی ۲۰_مادح نظری ۲۱_پرستوفاطمی۲۲_زهرا سادات ابراهیمی۲۳_زهرا شفیعی دهاقانی ۲۴_سوگل مرادی۲۵_مهدی بخشی ۲۶_عباس دادبود ۲۷_فرنگیس مرادی ۲۸_سیروان قادری (هنرمند اعتراضی) ۲۹_سحر شهیاری ۳۰_داریوش عدیم ۳۱_زهرا ابراهیمی (فعال مدنی ) ۳۲_مرجان مهاجر ۲۳_یزدان سردشتی ۳۴_اولدوز هاشمی(فعال فرهنگیان ) ۳۵_روزبه اکرادی ( فعال مدنی) ۳۶_ادریس دژبند(فعال سیاسی وهنرمند) ۳۷_باراد آذری موزیسین ۳۸_شیوا گنجی ۳۹_الهام رسولی فعال مدنی ۴۰_حوریه فرج زاده طارانی فعال حقوق بشر ۴۱_سلماز اسکندری فعال سیاسی ۴۲_علیرضا رامشک شاعر و ترانه سرا ۴۳_راحله فرج زاده طارانی فعال سیاسی ۴۴_شیرین نجفی فعال حقوق بشر و رسانه ۴۵_شورش امیری فعال سیاسی ۴۶_کمال الماسی نیا فعال سیاسی ۴۷_لیلا میر غفاری ۴۸_فریبا راد ۴۹_بهاره منشی رودسری ۵۰_فاطمه رضایی فعال حقوق بشر ۵۱_مسلم بهرامی ۵۲_فاطمه رضایی فعال حقوق بشر ۵۳_فرشته نظام آبادی فعال سیاسی ۵۴_مریم موذن زاده فعال حقوق بشر ۵۵_دانا لنج آبادی ۵۶_مهدی رحمانی ۵۷_رویا صغیری ۵۸_محمد دانش ۵۹_محسن نادری ۶۰_رضا بیکار ۶۱_علی حسینقلی ۶۲_معصومه توکلی ۶۳_شکوفه آذر ماسوله ۶۴_سید اشکان حسینی ۶۵_علی قلعه لر ۶۶_مهسان پور محمودی ۶۷_رضا کرد ۶۸_کیان خلاصه ۶۹_طوطی تیموری ۷۰_اریا نیک مرام ۷۱_سیاوش نور پور ۷۲_محمد رضا صاحبی ۷۳_پریوش صادقیان ۷۴_میثم الوندی ۷۵_شیما مهین پور ۷۶_عباس وزیری ۷۷_ماهان فتاح ۷۸_فریدون رضایی ۷۹_مهرافاق مقیمی ۸۰_میر مسعود منصوریان ۸۱_علیرضا صالحی ۸۲_تورج ابوذرخانی ۸۳_مهراب امیدی اسلامی ۸۴_سعید حسینی ۸۵_عباس اکرمی ۸۶_پوریا یوسفی ۸۷_روح الله سلیمانی دشتکی ۸۸ـــعلیرضا راد ۸۹_پوران عسگری ۹۰_زهره حبیب محمدی ۹۱_زری عرفانی مسئول رادیو پارس زوریخ ۹۲ـــمریم ضیاء

۹۳_کانون مدافعان حقوق بشر کردستان
۹۴_سازمان مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
۹۵_کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

*جمع اوری امضا برای کمپین، در گروه تلگرامی مربوطه ادامه دارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید