شاهین برزگر از زندان تبریز آزاد شد

شاهین برزگر، شهروند ساکن تبریز که روز ۱۰ بهمن سال جاری جهت گذراندن دوران محکومیت ۳ ماهه خود راهی زندان شد بود، صبح امروز از زندان تبریز آزاد شد. گفته می‌شود که شاهین برزگر با توجه به عفو گسترده محکومان امنیتی که حکم آن‌ها کمتر از یک سال بوده از زندان تبریز آزادشده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح امروز یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷، شاهین برزگر، فعال ترک آذربایجان که برای گذراندن حکم ۳ ماه حبس خود راهی زندان تبریز شده بود، صبح امروز از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

آقای برزگر به اتهام «ایجاد جو بدبینی علیه نیروهای مسلح و تبلیغ علیه نظام» در دادسرای نظامی شعبه اول بازپرسی به ریاست «قاضی ملکی» محاکمه و به سه ماه حبس تعزیری محکوم و با قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

این شهروند ساکن تبریز در حین خدمت سربازی به خاطر حضور در مراسم خاکسپاری «حسن دمیرچی» و حمایت از زندانیان تُرک آذربایجانی بازداشت و در زندان تبریز مورد بازجویی قرار گرفته بود.

دادگاه تجدیدنظر نظامی استان آذربایجان شرقی نیز اعتراض این فعال مدنی را «غیرموثر» خواند و حکم سه ماه حبس تعزیری وی را عینا تایید کرد.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران از شهروندان تُرک آذربایجانی هستند و بیشتر در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید