غیبت یکی از متهمان پرونده فعالان محیط زیست در دادگاه

falan-mohit-zist-faalmz-kampain.info

یکی از متهمان زن پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی در دو جلسه قبلی دادگاه غایب بوده و در جلسه محاکمه  امروز حضور نداشته است.

به گزارش ایرنا پرونده متهمان فعالان محیط زیست که تحت عنوان “جاسوسی از مراکز نظامی” تشکیل شده، هشت متهم دارد و جلسه چهارم آن امروز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی با حضور هفت تن از متهمان برگزار شد.

بر این اساس از هشت متهم این پرونده ۲ تن زن هستند که یکی از آنها در جلسات سوم و چهارم حضور نداشته و غایب بوده است و علت غیبت وی مشخص نیست.

منابع کمپین در تایید این خبر گفته‌اند: «نام فردی که در دادگاه غیبت داشته نیلوفر بیانی یکی از هشت فعال محیط زیست بازداشتی است».

کمپین حقوق بشر در ایران، پیش‌تر در خبری نوشته‌بود: «نیلوفر بیانی در یکی از جلسات دادگاه گفته، با استفاده از تهدید و شکنجه، از او اعترافات اجباری کسب شده و همان اعترافات مبنای پرونده او شده‌است».

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت حافظان محیط زیست در بازداشت در خصوص اقدامات نامتعارف و خلاف قانون نهاد بازداشت کننده، اطلاعات سپاه، در ارتباط با نیلوفر بیانی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «نیلوفر بیانى چندی پیش اطلاع داد که در مهرماه گذشته، دو روز بعد از تفهیم اتهام افساد فى الارض به او و سه تن دیگر از متخصصان محیط زیست بازداشتى، او را به طور غیر مترقبه از بازداشتگاه سپاه در اوین خارج کرده و با چشم بند و لباس عادی به طور غیر قانونى به چند مکان در تهران و حومه برده‌اند. در قالب چهارماشین مامورین لباس شخصى، اول او را به آرایشگاهی در مرکز تهران، سپس به یک مرکز خرید در لواسان و بعد یک ویلاى ناشناس در لواسان برده‌اند که مجهز به استخر و میز پینگ پنگ و سایر وسایل تفریحى بوده است. به او پیشنهاد کرده‌اند که در آرایشگاه موهایش را کوتاه کند، چند دست لباس از مرکز خرید بخرد و در ویلا پیاده شده هوایى بخورد و استراحت کند. او نپذیرفته و با همراه تنها خانم جمع (محافظش) ساعت ها در ماشین نشسته و خارج نشده. پس از چند ساعت که هر دو خانم خواسته اند به دستشویى بروند، نیلوفر متوجه شده که یکى از مامورین لباس شخصى از پشت درخت از تمام حرکات او فیلم می‌گیرد.»

این منبع مطلع اضافه کرد:‌ «به نظر میرسد سناریو اى براى فیلمبردارى بوده که نیلوفر را در حالتى غیر از حالت زندان و در حال خوشگذرانی نشان دهد. این که این اتفاق دو روز پس از تفهیم اتهام به بازداشت شدگان و هنگامى رخ داده که پرونده تکمیل و به دادگاه ارسال شده، نشان دهنده سناریو سازى براى دادگاه است و از هر نظر غیر قانونى است. کدام مقام مسوولى یک خانم بازداشت شده را با ١٢ نفر لباس شخصی به صحنه سازى خوشگذرانی فرستاده. نیلوفر بیانى پس از این اطلاع رسانى تهدید به قطع حق ملاقات شد، و برای چندین هفته با تشدید تدابیر امنیتی روبرو بود. خانواده او این گونه که از شنیده ها برمی‌آید، هرگز جوابی برای علت این صحنه سازی غیرقانونی و هویت آمران آن دریافت نکردند.»

نیلوفر بیانى پس از این اطلاع رسانى تهدید به قطع حق ملاقات شد، و برای چندین هفته با تشدید تدابیر امنیتی روبرو بود. خانواده او هرگز جوابی برای علت این صحنه سازی غیرقانونی و هویت آمران آن دریافت نکردند.

دادگاه چهارم فعالان محیط زیست بازداشتی برگزار شد/ نامه دوم خانواده فعالان محیط زیست بازداشتی به علی خامنه‌ای

جلسه اول، دوم و سوم رسیدگی به پرونده این هشت نفر که به جاسوسی از مراکز نظامی کشور متهم شده‌اند، به ترتیب در روزهای چهارشنبه دهم، شنبه سیزدهم و سه‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه برگزار شده بود.

جزییاتی از دادگاه اول فعالان محیط زیست را بخوانید

جزئیات از دادگاه دوم فعالان محیط زیست را بخوانید

جزئیات دادگاه سوم فعالان محیط زیست را بخوانید

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز چهارشنبه ۲ آبان‌ماه ۱۳۹۷ از تغییر عنوان اتهامی ۴ نفر از این متهمان پرونده از سوی بازپرس خبر داده و گفته‌بود: «۸ نفر در این پرونده تعقیب شدند که کیفرخواست آن‌ها آماده ارسال به دادگاه است و عنوان اتهامی ۴ نفر از آن‌ها افساد فی الارض است».

«مراد طاهباز»، «سام رجبی»، «امیرحسین خالقی»، «هومن جوکار»، «سپیده کاشانی»، «نیلوفر بیانی» و «طاهر قدیریان»، «عبدالرضا کوهپایه» بیش از یک سال است که در بازداشت موقت به سر می‌برند. آن‌ها فعالان محیط زیستی هستند که بهمن ماه ۹۶ بازداشت شدند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید