چند تن از شهروندان ساکن تهران از زندان آزاد شدند

چند تن از شهروندانی که در ارتباط با اعتراضات سراسری مردادماه ۹۷ بازداشت و با احکام زندان مواجه شده‌بودند، آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «سیده آذر حیدری»، «یاسمن آریانی»، «صبا کردافشاری»، نام شهروندانی است که روز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۹۷ مشمول عفو ۲۲ بهمن شده و از زندان آزاد شده‌اند.

پیش‌تر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه «یاسمن آریانی»، «صبا کردافشاری» و «سیده آذر حیدری» هر کدام را به تحمل یک‌سال حبس تعزیری از بابت اتهام «اخلال در نظم عمومی» محکوم کرده‌بود.

“یاسمن آریایی”، “سید محمد فلاح چای”، “صبا کردافشاری”، “سامان زندیان”، “آذر حیدری”، “فرشید رستمی” از جمله افرادی بودند که ۱۵ مردادماه ۹۷ در اعتراضات خیابانی تهران مقابل تئاتر شهر بازداشت شده‌بودند.

روز دوشنبه، ۱۴ آبان ۹۷ سازمان دیده‌بان حقوق بشر خبر محکومیت بیش از ۲۴ تن از افرادی که در اعتراضات مرداد بازداشت شده‌بودند، را منتشر کرده‌بود.

اعتراضات مردادماه ۹۷ در کشور از شهرک صنعتی شاهپورجدید اصفهان در اعتراض به گرانی، افزایش تورم و قطعی مکرر برق آغاز شد و به سرعت به شهرهای دیگر سرایت کرد.

طی این اعتراضات، بسیاری از شهروندان اصفهان، شیراز، مشهد، تهران، کرج به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را به وضعیت بد اقتصادی نشان دادند.

در روز  ۱۱ مردادماه ۹۷، شمار زیادی از شرکت‌کنندگان این تجمعات، از سوی نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. این بازداشت‌ها، حد فاصل پارک دانشجو و خیابان حافظ در تهران انجام شده و معترضان پس از دستگیری از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند.

نیروهای امنیتی در برخی از مناطق با معترضین به شدت برخورد کردند و برخی منابع خبری و همینطور ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی تایید کرده‌اند که نیروهای امنیتی و انتظامی به اجتماع کنندگان با پرتاب گازاشک‌آور و گلوله‌های رنگی پاسخ داده‌اند و با خودورهای آب‌پاش سعی بر متفرق کردن مردم داشتند؛ در این اعتراضات بیش از صدها تن از شهروندان در سراسر کشور بازداشت شدند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی در همین رابطه نوشته‌بود: «قوه قضاییه ایران حداقل ۲۴ نفر را براساس اتهامات “مبهم” امنیت ملی، در ارتباط با اعتراضات اواسط تابستان در شهرهای مختلف کشور، محکوم کرده که مجازات آنها از شش ماه تا شش سال زندان متفاوت است.»

این گزارش همچنین به مرگ معترضی به نام “رضا اوتادی” در تظاهرات کرج به ضرب گلوله اشاره می کند و می‌گوید دولت ایران هنوز نتیجه تحقیقات درباره اینکه چه کسی مسئول مرگ او بوده را منتشر نکرده است.

برای عضویت در تلگرام کمپین اینجا کلیک کنید.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید