تداوم اعتصاب غذای توحید قریشی و حمزه درویش، دو زندانی عقیدتی در سلول انفرادی زندان رجایی‌شهر کرج

توحید قریشی و حمزه درویش، دو زندانی عقیدتی اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج از روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۷، در سلول‌های انفرادی و در اعتصاب غذا هستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، توحید قریشی و حمزه درویش، دو تن از زندانیان عقیدتی که روز چهارشنبه ۱۷ بهمن پس از حمله گارد زندان به زندانیان محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی‌شهر کرج به سلول انفرادی منتقل شده‌اند، کماکان در اعتصاب غذا و در شرایط جسمانی وخیمی به‌سر می‌برند.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «توحید قریشی و حمزه درویش که از روز چهارشنبه مورخه ١۶ بهمن پس از حمله گارد زندان به زندانیان عقیدتی زندان رجایی‌شهر و ضرب و جرح و آسیب دیدگی دست و پا بر اثر ضربات باتوم به سلول انفرادی منتقل شدند و به همین دلیل دست به اعتصاب غذا زده‌بودند، همچنان در اعتصاب غذا هستند و در شرایط وخیمی به‌سر می‌برند».

این منبع افزود: «این در حالی‌است که آنها با بدنی نیمه عریان و در سلولی سرد محبوس هستند و تاکنون هیچگونه رسیدگی پزشکی به این دو زندانی نشده است».

منابع کمپین تایید کرده‌اند که دستور عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت این دو زندانی با دستور قضایی و مدیریت زندان صورت گرفته است.

خانواده این دو زندانی عقیدتی طی ده روز گذشته، بارها پیگیر وضعیت فرزندانشان شده‌اند، اما پاسخی از سوی مقامات مسئول به آنها داده نشده‌است.

پیش‌تر مسئولان زندان به همبندان این دو زندانی گفته‌بودند که تا شش روز در انفرادی خواهند بود، اما طولانی‌تر شدن زمان انفرادی این دو زندانی، باعث نگرانی نزدیکان‌شان شده‌است.

تعداد زیادی لباس شخصی، با یورش به سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ این زندان که محل نگهداری ده‌ها تن از زندانیان سنی مذهب است، چند تن از آنان را مجروح و به شکل خشونت آمیزی وسایل شخصی آنان را تخریب کرده و عده‌ای را نیز به سلول‌های انفرادی منتقل کردند.

ماموران امنیتی حین حمله به زندانیان، سر توحید قریشی را چند بار به دیوار کوبیده و با ضربات باتوم به سر، صورت و بدن او آسیب وارد کرده‌اند.

همینطور منابع مطلع از وضعیت حمزه درویش، دیگر زندانی سنی مذهب گفته‌اند: «آقای درویش دست‌هایش به شدت آسیب دیده و احتمالا کتف او در رفته باشد. شدت ضربات وارده، به او به حدی زیاد بود که احتمالا پاهای او دچار شکستی شده است».

“دلیل یورش گارد زندان به این زندانیان روشن نیست.”

تنها دلیل طرح شده، رسیدگی به وضعیت توحید قریشی است که حقوق قانونی خود را خواستار شده‌بود.

اما در زمان حمله به این زندانیان گفتند: «ما کاری به قانونی و غیرقانونی آن نداریم. قاضی دستور داده و باید دستور اجرا شود».

پیش‌تر گزارش شده‌بود که یورش گارد زندان به زندانیان اهل سنت، به بهانه امتناع یکی از زندانیان با نام توحید قریشی، از حضور در جلسه دادگاه به دلیل عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل صورت گرفته است.

ماموران گارد زندان در این حمله از اسپری فلفل، گاز اشک آور و باتوم استفاده شده است و نیروهای ضدشورش هم حضور داشته اند.

یک منبع آگاه در این خصوص گفته‌بود: «حدود ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ، گارد زندان رجایی‌شهر که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن بودند، به همراه رییس زندان، غلام‌رضا ضیایی، چند از نیروهای وزارت اطلاعات و لباس شخصی، به طور وحشیانه و با هدف رعب و وحشت و قدرت نمایی به سالن ۲۱ اندرزگاه هفت زندان رجایی‌شهر حمله کردند و بسیاری از زندانیان اهل سنت را مورد ضرب و جرح قرار دادند و وسایل شخصی زندانیان را تخریب کردند. این ضرب و شتم و تخریب وسایل شخصی تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه داشت و زندانیان را با الفاظ بسیار رکیک، فحاشی به خانوادها، توهین به اهل سنت، باورها و مقدساتشان مورد آزار و اذیت و هتاکی قرار دادند.»

ماموران امنیتی و گارد زندان رجایی‌شهر کرج و شماری زیادی لباس شخصی، به زندانیان عقیدتی اهل سنت محبوس در این زندان یورش برده و وسایل شخصی‌شان را تخریب کردند و همراه با ضرب و جرح، تعدادی از زندانیان را به بندهای انفرادی منتقل کردند.

گزارش شده، ماموران گارد زندان هنگام حمله از اسپری فلفل و گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند و با ضربات باتوم به سر و دست زندانی‌ها آن‌ها را مورد ضرب و جرح شدید قرار دادند.

مطالب مرتبط:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید