خطر قریب‌الوقوع اجرای حکم اعدام یک کودک مجرم

دانش‌آموز نوجوانی که چهار سال قبل معلم خود را با واردکردن ضربه چاقو به قتل رسانده بود، در آستانه اجرای حکم قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش که روزنامه شرق منتشر کرده، این نوجوان سال ۹۳ بعد از واردکردن ضربه چاقو به معلمش و قتل او از بروجرد به تهران فرار کرد و چند روز بعد درحالی‌که به اتهام درگیری در کانون اصلاح و تربیت بازداشت بود، شناسایی شد.

محمد، در بازجویی‌ها به قتل معلمش اعتراف کرده و گفته است: «من درسم خوب نبود، وارد کلاس که شدم معلم من را از کلاس بیرون کرد. من هم خیلی ناراحت شدم و با چاقویی که داشتم، دوباره به کلاس برگشتم و یک ضربه به او زدم».

بر اساس ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ که در واکنش به انتقادات داخلی و خارجی نسبت به اعدام افرادی تصویب شد که در زمان وقوع بزه زیر ۱۸ سال دارند، در جرایم مستوجب حد یا قصاص (مانند قتل عمد یا تجاوز به عنف) هر گاه مرتکب زیر ۱۸ سال سن داشته باشد، اگر ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن را درک نکند یا به رشد و کمال عقلی نرسیده باشد از مجازات مقرر جرم معاف بوده و به مجازات‌های دیگری محکوم می‌شود.

خطر اجرای حکم این کودک مجرم در حالی است که پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز آن را امضا کرده، به صراحت بیان می‌کند اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.

کد خبر: «۱۳۳»

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل