یک شهروند بهایی دیگر از زندان آزاد شد

شایان تفضلی، شهروند بهایی ساکن مشهد از زندان وکیل‌آباد آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سه‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۹۷، «شایان تفضلی»، یکی دیگر از شهروندان بهایی، با توجه به عفو ۲۲ بهمن، از زندان وکیل‌آباد شیراز آزاد شد.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «سه شهروند بهایی به نام‌های «ساغر فدائی»، «دری امری(اسماعیل‌پور)» و «می خلوصی» سه‌شنبه شب ساعت ۲۱:۳۰ از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شدند و یک ساعت بعد آقای تفضلی هم آزاد شد».

کمپین پیش از این خبر آزادی سه شهروند بهایی را منتشر کرده بود.

شایان تفضلی، پنجم آذرماه ۹۷ جهت تحمل یک سال حبس راهی زندان وکیل‌آباد شده‌بود.

آقای تفضلی اسفند ۹۶ به همراه دری امری، می خلوصی و ساقی فدایی در شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم شده‌بود.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت ایران اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

اعضای آیین بهایی در ایران بزرگترین گروه اقلیت مذهبی غیرمسلمان در ایران را تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید