گزارشی از آخرین وضعیت رضوانه احمدخان‌بیگی، فعال مدنی در بازداشت/ گفتگو

نیروهای امنیتی در تهران، دی‌ماه ۹۷، رضوانه احمد خان‌بیگی، همسر بهفر لاله‌زاری را بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل کرده‌اند.

تا کنون دو جلسه دادگاه، برای خانم خان‌بیگی تشکیل شده‌است و آقای لاله‌زاری که با توجه به عفو ۲۲ بهمن، روز یک‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۹۷ از زندان اوین آزاد شده‌، در خصوص آخرین وضعیت همسرش به رادیو فرهنگ می‌گوید: «همسر بنده شبانگاه ۲۶ دی‌ماه ۹۷ در خیابان به دلیل فعالیت‌هایی که به صورت عمومی و علنی برای دفاع از زندانیان سیاسی انجام می‌داد و همینطور تشویق به ایجاد مدنیت و ترویج نافرمانی‌های مدنی، به همراه دو فعال دیگر بازداشت می‌شود که من آن موقع خودم در زندان اوین بودم».

“من متوجه شدم که پرونده‌اش در شعبه دو دادسرای اوین است و اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی، “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب به جرم بر علیه امنیت داخلی و خارجی” و “تبلیغ علیه نظام” عنوان شد. در جلسه دوم دادگاه وکیل اجازه ورود به پرونده را پیدا کرد و اتهامات اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب به جرم بر علیه امنیت داخلی و خارجی و تبلیغ علیه نظام روی پرونده ماند. وقتی من به دادگاه مراجعه کردم متوجه شدم رفتار ظاهری قاضی، آقای ایمان افشاری، معقول‌ است و ادامه رسیدگی را به جلسه بعدی موکول کرده‌اند.”

  • در خصوص دلایل بازداشت و صدور احکام حبس خودتان توضیحی را ارائه بفرمایید:

«من در دهه ۸۰ به دلیل نگارش مقالات انتقادی‌ام، در زندان قزل‌حصار و رجایی‌شهر به حبس رفتم و دفعه بعد به دلیل نوشتن مقالات حقوقی در دهه ۹۰ محکوم شدم و در زندان اوین بودم تا اخیرا به عنوان عفو آزاد شدم، اما مسئله‌ای که بعد از زندان دارم، همین درد و رنجی است که همسرم تجربه کرده‌بود و آن‌ درد و رنج را که خانواده‌های زندانیان سیاسی می‌کشند را خودم تجربه می‌کنم. شرایطی که به عنوان مثال همسرم در زمان زندان من داشت را دارم تجربه کرده‌ام. متاسفانه بعضی مسئولین کارشکنی می‌کنند. من تا الان فقط یک‌بار توانسته‌ام همسرم را ملاقات کنم و طبق قانون اجازه ملاقات را به بنده نمی‌دهند».

بهفر لاله‌زاری می‌گوید: “همسرم دارای ناراحتی‌های صرع، تشنج، ناراحتی‌های قلبی و دیسک کمر است و من با خبر شده‌ام که آن دو فرد دیگر هم در زندان دچار مشکلات و بیماری‌های جسمی شده‌اند و تا جلسه دادگاه‌شان اجازه تودیع وثیقه را نداشته‌اند.”

آقای لاله‌زاری در آخر گفت: «امیدوارم به جایگاهی رسیده باشیم که مدنیت عملی و همدلی اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم جا افتاده باشد و این همه رنج‌ها و هزینه‌هایی که در میان مردم پرداخت شده به پایان برسد و دست در دست هم بتوانیم سرزمین خود را بسازیم».

لازم به توضیح است؛ یک‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷، دومین جلسه دادگاه رضوانه احمدخان‌بیگی که همراه دو شهروند دیگر با اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه حکومت” توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌بودند، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری برگزار شد.

نخستین جلسه دادگاه این شهروندان ساکن تهران نیز روز یک‌شنبه ۲۸ بهمن، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده‌بود.

خانم بیگی به همراه دو شهروند دیگر به نام‌های “امیر صدیق آرا” و “علی امینی آملشی” با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” چهارشنبه ۲۶ دی ماه ۹۷ در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

این اتهامات پیش‌تر توسط بازپرس “محمد نصیرپور” در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای امنیت تهران به آنها تفهیم شده‌بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید