احضار اولدوز قاسمی فعال مدنی ساکن ارومیه به دادگاه تجدیدنظر/ سند

اولدوز قاسمی بالدرلو، شهروند ساکن ارومیه با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی احضار شد. شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک در آبان ماه این شهروند را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی برای تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، اولدوز قاسمی فعال ترک (آذربایجانی) را طی ابلاغیه‌ای کتبی احضار کرد.

بر اساس این ابلاغیه از خانم قاسمی خواسته‌شده که در ساعت یک بعدازظهر روز سه شنبه ۲۱ اسفند در خصوص شکایت معاون دادستان عمومی و انقلاب بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام ” در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی حاظر شود.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب، قاضی چابک، این فعال تٌرک (آذربایجانی) را به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در روز ۱۹ آبان ۱۳۹۷، به یک‌سال حبس تعزیری محکوم کرده‌، حکمی که بنا به گفته منابع آگاه به صورت غیابی صادر شده است.

روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷، اولدوز قاسمی، فعال مدنی تُرک آذربایجانی به همراه برادرش رحمان قاسمی از سوی ماموران امنیتی دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند.

رحمان قاسمی بعد از دو ساعت بازجویی و پس از ضرب و جرح از سوی ماموران اداره اطلاعات با اخذ تعهد کتبی موقتا آزاد شد.

پیش‌تر کمپین گزارش داده بود که صبح روز ۱۳ شهریور ماموران امنیتی با یورش به خانه پدری یک فعال تُرک آذربایجانی به نام “اولدوز قاسمی” منزل وی را تفتیش کرده و به علت عدم حضور وی در منزل به مادر این فعال آذربایجانی گفته شده بود که فرزندش برای روز ۱۴ شهریور خود را به اداره اطلاعات شهرستان ارومیه معرفی کند.

اولدوز قاسمی پیش از این نیز به همراه محمد محمودی و ناصر احمدی در تاریخ ۴ خردادماه ۹۷ در دوازدهمین سالگرد اعتراضات خردادماه ۸۵ از سوی نیروهای امنیتی توام با ضرب و جرح در گلزار شهدای نقده بازداشت و پس از چند روز با سپردن وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم قاسمی در این پرونده به همراه جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری صبح روز چهارشنبه در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری نقده برگزار شد. روز ۶ دی‌ماه ۹۷ این فعالان ترک (آذربایجانی) با دریافت ابلاغیه الکترونیکی به اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی  به دادگاه احضار شده بودند.

در خرداد ماه سال ۱۳۸۵ تظاهرات مردم نقده واقع در جنوب آذربایجان غربی در اعتراض  به کاریکاتوری جنجالی روزنامهٔ ایران در روز چهارم خرداد به علت شلیک مستقیم مأمورین به سوی تظاهر کنندگان در نقده به “خونین‌ترین” روز این اعتراض‌ها بدل شد. بنا به گفته تلویزیون ایران چهار نفر به نام‌های توحید آذریون (۲۵ ساله)، همت اسمزاده (۳۵ ساله متأهل)، حسین فتحی پور (۱۷ ساله دانش آموز)، عسگر قاسمی (۳۹ ساله متأهل) در نقده کشته شدند.

هر ساله در خردادماه با حضور شهروندان و فعالان مدنی بر سر مزار کشته شدگان در شهر نقده، مراسمی یادبودی برگزار می شود. طی سالهای گذشته ماموران امنیتی و دستگاه قضایی با این تجمع بشدت برخورد کرده و شمار زیادی از فعالین را دستگیر و محاکمه کرده است.

اولدوز قاسمی دانشجوی کاردانی علوم تربیتی پیش‌از این چندین بار بازداشت و به زندان منتقل شده است.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید