یک شهروند بهایی از زندان عادل‌آباد شیراز به زندان اوین منتقل شد

حسن ممتاز سروستانی، شهروند بهایی، غروب روز سه‌شنبه ۷ اسفندماه ۹۷ از زندان عادل‌آباد شیراز به زندان اوین منتقل شده‌است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حسن ممتاز سروستانی، شهروند بهایی، روز سه‌شنبه ۷ اسفندماه ۹۷ از زندان عادل‌آباد شیراز به زندان اوین منتقل شده و ادامه دوران محکومیت خود را در این زندان سپری خواهد کرد. این در حالی است که نزدیکان این زندانی می‌گویند: «دلیل انتقال او از زندان شیراز به زندان اوین “معالجه خارج از زندان” عنوان شده، اما چرا او را در شهر شیراز که محل زندگی خودش و سایر اعضای خانواده‌اش است، نگه نداشته‌اند!»

منبع مطلعی به کمپین گفت: «آقای ممتاز از اساتید دانشگاه مجازی بهاییان، به بیماری‌های قلبی و کلیوی دچار است و همینطور از ناراحتی چشم رنج می‌برد و در حال مصرف داروهای خود بود که به بهانه درمان خارج از زندان، به زندان اوین منتقل شد».

این منبع افزود: «اما پرسش اینجاست که چرا وی را در همان شهر خودش درمان نکرده‌اند».

کمپین پیش‌تر گزارشی از وضعیت این زندانی محروم از درمان منتشر کرده‌بود.

حسن ممتاز که از تاریخ ۷ دی ۹۶ برای تحمل ۵ سال زندان به دلیل تدریس ادبیات فارسی به دانشجویان محروم از تحصیلِ بهائی، عازم زندان شده، دارای “ناراحتی خطرناک قلبی” است. همینطور پیش‌تر گزارش شده‌بود که وی از نارحتی کلیه رنج می‌برد و چشمان وی نیز به رسیدگی درمانی دارند.

حسن ممتاز در خردادماه سال ۹۰ در یک اقدام هماهنگ به همراه ۳۹ شهروند بهایی در ارتباط با دانشگاه مجازی بهاییان در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، ساری، زاهدان، کرج بازداشت شد.

آقای ممتاز پس از اتمام مراحل بازجویی به همراه ۹ تن از شهروندان بهایی به نام های نازنین نیکو سرشت، عباس طائف، آزیتا رفیع‌زاده، طلوع گلکار، پیمان کوشکباغی، احمد گلزار، نگین قدمیان، نسیم باقری و احمد بهشتی در دادسرای شهید مقدس تهران حاضر شد.

او پس از اتمام مراحل نهایی وضعیت پرونده‌اش در شعبه ۳۱ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد؛ حکم صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر در آذرماه ۹۳ عینا تایید شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حالی مدعی شد کسی برای مذهب بهاییت و یا اعتقاد نداشتن به خدا به زندان نمی‌رود که در حال حاضر بهاییان، نوکیشان مسیحی و کسانی که به دلیل اعتقاد شخصی مطلبی را بر خلاف اعتقادات اسلامی در فضای اجتماعی نوشته‌اند بازداشت و به حکم‌های سنگین محکوم شده‌اند. علاوه بر اینکه بسیاری از بهاییان فقط به دلیل مذهب‌شان شغل خود را از دست داده‌‌اند، محروم از تحصیل شده‌اند، اموالشان مصادره شده و یا حتی کشته شدند. ادعاهای آقای ظریف خلاف آنچه در چهل سال اخیر صورت گرفته را نشان می‌دهد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید