بازداشت یک استاد ایرانی ـ بلژیکی در ایران به دلیل “مسایل امنیتی”

دانشگاه لوون بلژیک همکاری خود با دانشگاه تهران را به دلیل بازداشت یک “استاد ایرانی بلژیکی” در ایران قطع کرده است. رئیس دانشگاه تهران با بیان این خبر، از تأثیر “مسائل سیاسی” در ایران بر روابط دوجانبه علمی ابراز تأسف کرد.

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، دلیل قطع همکاری دانشگاه لوون بلژیک با دانشگاه تهران را بازداشت “استاد ایرانی ـ بلژیکی” این دانشگاه در ایران عنوان کرد.

به گزارشدویچه وله فارسی، رئیس دانشگاه تهران روز دوشنبه ۱۳ اسفند (چهارم مارس) با بیان “قطع ارتباط همکاری مشترک دانشگاه لوون بلژیک به دلیل بازداشت استاد ایرانی – بلژیکی این دانشگاه در ایران”، از “محدود شدن ارتباطات همکاری دانشگاه‌های بلژیک با دانشگاه‌های ایران” خبر داد.

نیلی احمدآبادی به خبرگزاری ایسنا گفت: «دانشگاه تهران با یکی از دانشگاه‌های بلژیک به نام دانشگاه لوون همکاری‌های مشترک داشت و دوره‌های مشترک آموزشی بین دو دانشگاه برگزار می‌شد که این همکاری به دلیل مسائل سیاسی از سوی دانشگاه لوون لغو شد.»

تأثیر “مسایل سیاسی” بر روابط علمی

رئیس دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: «متأسفانه مسائل سیاسی همواره بر روابط دوجانبه همکاری‌های علمی تأثیرگذار است. همچنان که دلیل لغو همکاری‌های دو جانبه دانشگاه لوون بلژیک با دانشگاه تهران بازداشت یک استاد بلژیکی در ایران اعلام شد.»

محمود نیلی احمدآبادی همچنین با تأکید بر پیگیری تداوم همکاری‌های دوجانبه دانشگاه‌های ایران و بلژیک از سوی وزیر علوم، گفت: «در سفر اخیر به اروپا، وزیر علوم در ملاقات‌های خود با مسئولان دانشگاهی بلژیک پیگیر این موضوع شدند و این موضوع از طریق سفارت و وزارت خارجه نیز دنبال می‌شود. ضمن اینکه فرد بازداشت‌شده در دانشگاه لوون تدریس می‌کرد و به همین دلیل در سفر اخیر دانشگاه‌های آن کشور به این بازداشت اعتراض کردند و این موضوع برای جامعه دانشگاهی آنها بسیار اهمیت دارد.»

رئیس دانشگاه تهران افزود: «در حال حاضر با برخی دانشگاه‌های بلژیک همچنان ارتباطات محدودی داریم اما این تعامل به دلیل مسائل سیاسی (بازداشت استاد بلژیکی در ایران) در سطحی که مورد انتظار ما بود، محقق نشده است.»

بازداشت “به خاطر مسایل امنیتی”

رئیس دانشگاه تهران درباره دلیل بازداشت این “استاد ایرانی بلژیکی”، هویت و اتهام او و نهادی که این چهره دانشگاهی را بازداشت کرده، توضیح بیشتری نداد.

اما به گزارش خبرگزاری مهر، حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم ایران در امور بین‌الملل، از اتهام “امنیتی” این استاد دوتابعیتی خبر داد و گفت: «ظاهرا یکی از افرادی که به خاطر مسایل امنیتی در ایران دستگیر شده در دانشگاه لوون بلژیک فعالیت داشته است.»

این مقام دولتی ایران، با اشاره به قطع همکاری علمی دانشگاه لوون بلژیک با دانشگاه تهران، افزود: «در ارتباط با مابقی دانشگاه‌های بلژیک مشکلی نداریم و کارهای تحقیقاتی مشترک انجام می‌شود، با وجود این جمهوری اسلامی ایران به مسائل مربوطه عفو و کاهش دوره زندان این افراد با توجه به موضوع معمولاً ورود پیدا می‌کند.»

قائم‌مقام وزیر علوم ایران در امور بین‌الملل همچنین گفت: «دانشگاه تهران نیز در این خصوص درخواست خود را اعلام کرده و همکاران در قوه قضائیه پیگیر این موضوع هستند و اگر استحقاق آن را داشته باشد مورد تخفیف قرار می‌گیرد تا ارتباط علمی دانشگاه تهران با آن دانشگاه آسیب نبیند.»

حسین سالار آملی در عین حال تاکید کرد: «این موضوع خیلی نگران‌کننده نیست. امیدوارم شرایط این فرد طوری باشد که منجر به آزادی وی شده و ارتباط علمی دانشگاه تهران با دانشگاه مذکور از این طریق آسیب نبیند.»

اتهام “گروگان‌گیری” علیه جمهوری اسلامی

پیش از این نیز شمار زیادی از شهروندان دوتابعیتی پس از سفر به ایران برای شرکت در همایش‌های علمی، توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران، به نقض حقوق زندانیان دوتابعیتی در این کشور اشاره کرده و مصداق‌های آن را از جمله در محرومیت آنان از محاکمه منصفانه برشمرده بود.

احمدرضا جلالی، کامران قادری، رابرت لوینسون، نارنین زاغری، سعید ملک‌پور، سیامک و باقر نمازی، ژیائو یانگ و نزار زکا از جمله زندانیان دوتابعیتی یا خارجی در ایران هستند که در گزارش اخیر جاوید رحمان به آنها اشاره شده و گفته شده است که شماری از آنان نیازمند رسیدگی‌های فوری پزشکی هستند.

خبر بازداشت “استاد ایرانی بلژیکی” در ایران در حالی مطرح شده است که اسدالله اسدی، از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در اتریش، پس از بازداشت در آلمان به بلژیک منتقل شده و چندین ماه است که در آن کشور در بازداشت به سر می‌برد.

این دیپلمات ایرانی متهم به برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در روز نهم تیرماه گذشته در پاریس است. گفته می‌شود که اسدالله اسدی به عنوان مأمور اطلاعاتی ایران فعالیت داشته و ۵۰۰ گرم مواد منفجره در اختیار یک زوج جوان ایرانی ساکن بلژیک که قصد بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین در پاریس را داشته‌اند، قرار داده است.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود از زندانیان دوتابعیتی به عنوان “گروگان” استفاده می‌کند. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، هفتم دی‌ماه گذشته حکومت ایران را متهم کرد که نازنین زاغری، شهروند ایرانی – بریتانیایی را، “گروگان” گرفته تا از او برای فشار دیپلماتیک بر لندن استفاده کند.

جرمی هانت گفته بود: «ما با خیلی از کشورها در سراسر جهان اختلاف داریم، اما هیچ کدام از آنها آدم‌های بی‌گناه را به منظور فشار دیپلماتیک زندانی نمی‌کنند.». بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این سخنان وزیر خارجه بریتانیا را “مداخله‌جویانه” و “ناپسند” خوانده و آن را رد کرده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید