برگزاری دادگاه مختار زارعی فعال مدنی اهل سنندج در پرونده‌ای دیگر

جلسه دادگاه «مختار زارعی»، فعال مدنی اهل سنندج، در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج، در پرونده‌ای دیگر با اتهام “توهین به رهبری” برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۲۲ اسفندماه، «مختار زارعی»، فعال مدنی و روزنامه‌نگار اهل سنندج که پیش‌تر طی دو پرونده، با اتهامات “اجتماع و تبانی علیه حکومت”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” مجموعا به شش سال حبس تعزیری محکوم شده‌بود، به شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج احضار شده و در خصوص اتهام تازه‌ای با عنوان “توهین به رهبری” مورد بازپرسی قرار گرفت.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «تازه‌ترین اتهام آقای زارعی، در مورد یادداشتی است که وی پیش‌تر در تلگرام و اینستاگرام شخصی‌اش، با عنوان ” انقلابی نیستم و نخواهم بود”، منتشر کرده‌بود. این یادداشت توهین به رهبری تلقی شده‌ و به همین دلیل روز چهارشنبه ۲۲ اسفندماه به شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به صورت الکترونیکی (پیامک تلفن همراه) احضار شد و در خصوص این پرونده مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفت.

اداره اطلاعات شهر سنندج در گزارش خود نوشته است: “این موضع‌گیری احتمالا در مخالفت با رهبری است.” این در حالی است که بنا به گفته منابع آگاه مخاطب این نوشتار در آن زمان “برخی رسانه‌های خارجی و اپوزیسون‌هایی بوده‌اند که بر طبل جنگ می‌کوبیدند.”

این فعال مدنی که با قید وثیقه آزاد است، پیش از این در فروردین ۹۷ به دلیل نوشتن نامه‌ انتقادی خطاب به «علی خامنه‌ای» بازداشت شده و سپس در روز ۱۲ دی‌ماه از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب، با ریاست قاضی «بهروز شرفی‌یوسف‌وند»، بابت اتهام “توهین بە رهبری”، به دو سال و اتهام “تبلیغ علیە نظام”، به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شده‌بود. حکمی که بنا به گفته منابع آگاه به صورت غیابی برای وی صادر شده‌بود. این پرونده در دادگاه تجدیدنظر در حال بررسی است.

پرونده دوم آقای زارعی، در خصوص انتشار ویدئویی در اعتراض به اعدام رامین حسین پناهی، است. وی در این خصوص، مجددا در شهریور ۹۷ بازداشت و در شعبه اول دادگاه انقلاب، با اتهام «اجتماع و تبانی علیه حکومت» به سه سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

این روزنامه‌نگار اهل سنندج که آخرین‌بار در روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ با قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی سنندج آزاد شده، به همراه شماری دیگر از شهروندان، در ارتباط با اعتصاب اهالی کردستان و اعتراضی که به اعدام رامین حسین‌پناهی صورت گرفته‌بود، بازداشت شده‌بود.

“مختار زارعی” یک‌بار دیگر در روز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۷ پس از احضار به دادگاه سنندج بازداشت و روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد با سپرده وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، آزاد شده‌بود.

مختار زارعی سابقه‌ی فعالیت در اتحادیه‌ی دموکراتیک دانشجویان کُرد و چندین نشریه‌ی دانشجویی را دارد، وی پیش‌تر نیز در ۲۴ اسفندماه سال ۹۳ به اتهامات “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به مقدسات” و “نشر اکاذیب” بازداشت و با تامین وثیقه آزاد شده‌بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید