پدر و مادر سپیده قلیان مقابل دادسرای شوش تحصن کردند؛ پیام سپیده قلیان از زندان سپیدار اهواز/ تصویر

پدر و مادر «سپیده قلیان»، فعال مدنی محبوس در زندان سپیدار اهواز از ساعات اولیه‌ صبح امروز، مقابل دادسرای شوش تحصن کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در اولین روز از ماه فروردین ۹۸، پدر و مادر سپیده قلیان، فعال مدنی ساکن اهواز که از ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۷، در بازداشت به‌سر می‌برد، مقابل دادسرای شهر شوش تحصن کردند.

خانواده خانم قلیان، کماکان پیگیر وضعیت دخترشان هستند و گفته‌اند “مادامی که پاسخی قانع کننده نگیرند به تحصن خود ادامه خواهند داد.”

از سوی دیگر فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری در خصوص آخرین وضعیت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان دو فعال کارگری در بازداشت، گفته‌است: «یکم فروردین قرار بازداشت موقت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان به پایان می‌رسد».

کانال سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه روز چهارشنبه ۲۹ اسفند ۹۶ به نقل از خانم زیلابی خبر داده: «وکلای پرونده و خانواده بازداشتی‌ها به امید آزادی، به دادگستری اهواز و شوش، دیوان عالی کشور و دادسرای اوین مراجعه کرده‌اند اما مراجع قضایی ذیربط اعلام نموده‌اند با وجود ارسال پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شوش، پرونده نه به دادسرای عمومی و انقلاب تهران واصل شده و نه تعیین شعبه شده و نه به دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان شوش نیابت داده شده است».
خانم زیلابی گفته‌است: «نگهداری آقای بخشی موکلش، ولو به مدت چند دقیقه پس از اتمام قرار بازداشت، بدون تعیین تکلیف، بازداشت غیر قانونی محسوب می‌شود».

لازم به توضیح‌است؛ سپیده قلیان، به مناسبت نوروز از زندان سپیدار اهواز خطاب به مردم ایران نامه‌ای نوشته‌است.

متن نامه سپیده قلیان را بخوانید:

طرحی که سپیده قلیان از زندان به همراه نامه‌اش ارسال کرده‌است

دلم از مشعل‌های نور فروزان شد

شماره‌ام را به دیوار‌ها نوشتند

دیوارها به چمنزارهای سبز بدل شد

سلام،

حس می‌کنم یک لایه از قلبم را برداشته‌ام. امروز آفتاب به صورت عمود به چشمانم تابید و یک آن همه چیز سیاه شد. من از دنیای صداها به سپیدار آمدم …

صدای تق تق دمپایی و باز شدن در سلول و کسی که می‌گوید: «ببین! کُلمنت رو به حال خودش نذار. دو سه روزی یه بار بشورش …»

حالا تمام این صداها جای خودشان را به تصاویر داده‌اند. دلتنگ می‌شوم اما به هیچ عنوان اندوهگین نیستم؛ البته نه به این معنی که شادمانم. بیش از هر چیز واهمه دارم. ترسی عین بختک به جانم افتاده است که مبادا به واسطه اتهام یا مسائلی از این دست خود را تافته‌ای جدا بافته بدانم و مرزی بین خود و خواهران گرفتار در بندم ایجاد کنم. تمام تلاشم این است که در رنج‌شان سهیم باشم و برای همین نه دیگر آزادی به قید وثیقه برایم اهمیت دارد نه اصلا به این مسئله فکر می‌کنم.

فرصت گریستن ندارم. با تمام توانم سعی می‌کنم برخیزم. البته که در این مدت ننشسته‌ام اما انتظارم از خودم بیشتر از این حرف‌هاست. حالا دیگر یقین دارم که زندگی ابدا در دل خانه و دانشگاه جریان ندارد. زندگی همین سفره‌ی شام با سه متهمی است که برای هیچ‌کداممان اهمیت ندارد به چه جرم و اتهامی در سپیدار شب را به صبح می‌رسانیم. زندگی دقیقا در راهروی زندانی جاری‌ست که زنی با شکم برآمده از آن خندان و آرام عبور می‌کند (مبادا لیز بخورد) یکهو قهقهه‌اش بلند می‌شود و زیر لب می‌گوید: «لگد می‌زند …»
من درست در قلب زندگی در بندی که نامش نرگس است شعری از محمود درویش را برای هم‌بندی‌ام می‌خوانم. سپس برای نوزادی لالایی می‌خوانم که چند ماه پیش همین جا به دنیا آمده است.

‌ای بهترین رنگ در سیاهی ممتد، این‌ها را نوشتم تا بدانی حالم بد نیست. به زودی بهار از راه می‌رسد. همه‌تان را به طبیعت و گل‌های لاله و بنفشه می‌سپارم.

سپیده از سپیدار-۹۷/۱۲/۲۰ – بند گل نرگس”

روز یک‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷، سپیده قلیان از فعالان مدنی ساکن اهواز که پیش‌تر نیز از سوی مأموران امنیتی در جریان اعتراضات کارگران هفت تپه بازداشت شده بود، به همراه برادرش مهدی، در منزل پدری خود بازداشت شده و در پرونده‌ای جدید به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌است.

برادر سپیده قلیان، «مهدی»، روز دوشنبه ۸ بهمن‌ماه، با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

چند ساعت پس از بازداشت سپیده قلیان و برادرش مهدی و در آخرین ساعات روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه، اسماعیل بخشی، از کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش بازداشت شد.

سپیده قلیان به زندان سپیدار اهواز منتقل شد؛ تجمع خانواده و نزدیکان سپیده قلیان مقابل دادسرای شوش/ تصویر

بازداشت سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، پس از آن صورت گرفت که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مستندی با عنوان «طراحی سوخته»، اعترافات اجباری اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و جمعی از فعالان مدنی را پخش کرده است.

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی هر دو تاکید کرده‌اند که در دوران بازداشت شکنجه شده و این اعترافات در مستند طراحی سوخته تحت آن شکنجه‌ها صورت گرفته است.

فرزانه زیلابی وکیل اسماعیل بخشی در واکنش به پخش مستند «طراحی سوخته»، “اغوای افکار عمومی” را “خیانت به مردم و مخاطبینِ” صدا و سیما دانست و در یادداشت خود که سایت امتداد آن را منتشر کرده، می‌گوید: «این صحنه‌سازى و بازى نابهنجار بى‌پاسخ نخواهد ماند و موکلم علیه صداوسیما و وزیر اطلاعات شکایت مى‌کند.»

گفتنی است، سپیده قلیان پس از پخش این مستند باز روی شکنجه شدن خودش تاکید کرد.

خانم قلیان بعد از پخش اعترافات اجباری خود در برنامه طراحی سوخته صداوسیمای جمهوری اسلامی که به گفته وی با شکنجه‌های شدید روحی و جسمی از وی اخذشده بود در یادداشتی نوشته بود: “این تصاویری که از من پخش شد گواه دیگری در اثبات حرف‌هایم مبنی بر شکنجه شدن در طول مدت بازداشتم بود. جدی‌تر از قبل به پیگیری شکنجه شدنم خواهم پرداخت و حالا که اعترافاتم پخش شد خواهان علنی برگزار شدن دادگاهم هستم”.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید