عفو بین‌الملل: “اتحادیه اروپا باید مانع خشونت علیه پناهجویان در مرز کرواسی شود”

تصویر آرشیو

سازمان عفو بین‌الملل از سیاست‌ اتحادیه اروپا در قبال پناهجویانی که در مرز کرواسی به سر می‌برند، به‌شدت انتقاد کرد. در این بیانیه اتحادیه اروپا نیز مسئول خشونت علیه پناهجویان در بوسنی و هرزگوین شناخته شده است.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت اسفناک پناهجویان در مرز کرواسی هشدار داد و در گزارشی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که علیه خشونت و سوءرفتار با پناهجویان در کمپ‌های پناهندگی بوسنی و هرزگوین اقدام کنند.

همچنین اتحادیه اروپا متهم شده است که به جای کمک‌رسانی به پناهجویان، از پلیس مرزی کرواسی برای بازگرداندن پناهجویان حمایت مالی می‌کند.

در این گزارش که متن فارسی آن در دویچه‌وله فارسی منتشر شده، به وضعیت اسفبار پناهجویان در این کمپ‌های پناهندگی اشاره و گفته شده که پناهجویان از اساسی‌ترین حقوق خود محروم هستند و امنیت جانی آن‌ها تامین نیست.

بی‌توجهی مسئولان اتحادیه اروپا

در این بیانیه همچنین به بی‌توجهی مسئولان اتحادیه اروپا در قبال بدرفتاری پلیس مرزی کرواسی با پناهجویان اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است که مقایسه میزان پولی که اتحادیه اروپا برای کمک به پلیس مرزی کرواسی اختصاص می‌دهد با بودجه‌ای که برای کمک‌های نوع‌دوستانه پیش‌بینی شده است، حکایت از اولویت‌های اتحادیه اروپا در رابطه با موضوع پناهجویی دارد.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود، در عین حال به وضعیت نابسامان حدود ۵۵۰۰ زن، مرد و کودکی اشاره می‌کند که در شهرهای کوچک “بیهاچ” و “ولیکا کلدوشا” واقع در مرز کرواسی به‌سر می‌برند.

در بخشی از این بیانیه آمده که این پناهجویان بدون دسترسی به بدیهی‌ترین خدمات در کارخانه‌های متروک رها شده‌اند. کمپ‌های موقت پناهجویی از منظر بهداشتی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و پناهجویان از کمبود آب گرم و خدمات پزشکی رنج می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین از کمبود مواد خوراکی برای تامین بدیهی‌ترین نیازهای انسانی این پناهجویان نیز انتقاد کرده است.

این پناهجویان عمدتا کسانی هستند که از کرواسی و اسلونی رانده شده و ناگزیر به اقامت در بوسنی و هرزگوین شده‌اند. بیانیه سازمان عفو بین‌الملل از جمله متکی بر اطلاعاتی است که درباره وضعیت این پناهجویان در کمپ‌های شهر “بیهاچ” و “ولیکا کلدوشا” منتشر شده‌اند.

در این گزارش‌ها به سوءرفتار با پناهجویان اشاره شده و آمده است که حتی مسئولان پول و دارایی ناچیز پناهجویان را نیز تصاحب کرده‌اند. حتی گفته می‌شود که مدارک و اسنادی که این پناهجویان همراه خود داشته‌اند نیز توسط ماموران پلیس مرزی نابود شده‌اند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست شده است، بی‌درنگ برای حمایت از پناهجویانی که در مناطق مرزی کرواسی به سرمی‌برند، اقدام کنند.

لینک اطلاعیه عفو بین‌الملل به انگلیسی

یک پناهجوی ایرانی، در جنگل نزدیک کمپ آداشوفسی (مرز صربستان به کرواسی) “بر اثر سرما” جان داد.

این پناهجوی ایرانی، مدت دو سال و چهارماه، در این کمپ مستقر بود و او را به نام “پدرام” می‌شناختند. “وی شامگاه جمعه ۹ آذرماه ۹۷، به جنگل می‌رود و روز بعد پیکر او را در حالی که از سرما جان داده‌بود، می‌یابند.”

کمپ آداشوفسی (مرز صربستان به کرواسی) سه طبقه است و هر طبقه ده اتاق دارد که شمار زیادی از پناهجویان از کشورهای مختلف در آن‌ها اسکان داده‌شده‌اند.

طی ماه‌های اخیر شمار پناهجویانی که برای عزیمت به کشورهای اروپایی ار ترکیه یا ایران، به صربستان رفته‌اند، افزایش یافته‌است.

شماری زیادی از پناهجویان ایرانی در مرز صربستان و کرواسی در وضعیت “وخیمی” بسر می‌برند. گزارش‌ها حاکی از آن است که پلیس کرواسی در برخی موارد به خشونت متوسل شده و “برخی از پناهجویان مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.”

کمپین پیش از این گزارش‌هایی در این خصوص منتشر کرده‌بود:

اداره گذرنامه وزارت امور خارجه صربستان اعلام کرده که شهروندان ایران از روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ۹۷ باید برای سفر به این کشور ویزا دریافت کنند.

لغو روادید بین ایران و صربستان از شهریور۹۶ اجرا شده بود اما به دلیل سفر شماری از اتباع ایران به صربستان و تلاش‌شان برای سفر به دیگر کشورهای اروپا و اخذ اقامت یا پناهندگی، صربستان این تفاهم نامه را لغو و اعلام کرد که اتباع ایران برای ورود به این کشور باید ویزا دریافت کنند.

از آن پس پناهندگانی که به قصد ورود به صربستان را داشته‌اند با مشکل مواجه‌شده‌اند و به صورت غیرقانونی دست به‌ این سفر پرمخاطره می‌زنند، تا جایی که حتی جان خود را از دست می‌دهند.

از طرف دیگر وضعیت پناهندگان مقیم ترکیه نیز چندان خوب به نظر نمی‌رسد. سازمان ملل متحد روند رسیدگی به پرونده‌های پناهندگان ترکیه را به اداره مهاجرت ترکیه واگذار کرده و این موضوع باعث تشدید نگرانی پناهندگان در ترکیه شده‌است.

شما می‌توانید در بخش پناهندگان و مهاجران، اطلاعات بیشتری در خصوص وضعیت پناهجویانی که در کشورهای ترکیه، یونان، صربستان و دیگر نقاط دنیا به‌سر می‌برند، به‌دست بیاورید.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید