زانیار ضمیران با تامین وثیقه از زندان سنندج آزاد شد

زانیار ضمیران، فعال محیط زیست با سپردن وثیقه به صورت موقت از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۷ فروردین‌ماه ۹۸، زانیار ضمیران، فعال محیط‌زیست شهر سنندج و قائم مقام سابق حزب وحدت ملی شاخه کردستان که دوشنبه ۱۷ دی‌ماه ۹۷ بازداشت‌شده‌بود، با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

این فعال محیط زیست هفدهم دی‌ماه سال گذشته در محل کار خود در اداره آب منطقه‌ای کردستان، بازداشت و به اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شده‌‌بود و روز ۲۸ اسفند ماه پس از اتمام بازجویی‌ها به زندان مرکزی سنندج انتقال یافت.

گزارش شده این فعال محیط زیست در هنگام بازداشت، در طول مدت بازجویی در اداره اطلاعات سنندج تحت فشار بازجویان برای ضبط اعترافات تلویزیونی و مصاحبه قرار داشت.

یک منبع مطلع در خصوص بازداشت آقای ضمیران به کمپین گفته‌بود: «نیروهای امنیتی پس از بازداشت آقای ضمیران به منزل وی رفته و پس از تفتیش منزل، اقدام به ضبط وسایل شخصی این فعال محیط‌زیست کرده‌اند».

از طرف دیگر روز یک‌شنبه ۱۶ دی‌ماه ۹۷، ماموران اداره اطلاعات کامیاران، با هجوم به اداره محیط‌زیست این شهر، آمانج قربانی فعال محیط‌زیست و کارمند این اداره را با ضرب و جرح و اعمال خشونت شدید بازداشت کردند.

آقای قربانی در ظهر روز یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷، با تامین وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت از زندان کامیاران آزاد شده‌است.

دست‌کم، ده تن از فعالان حوزه محیط‌زیست، در شهرهای بانه، سنندج و کامیاران در دی‌ماه ۹۷ بازداشت شدند.

هادی کمانگر، آمانج قربانی، فاضل قیطاسی، رضا اسدی، فرهاد محمدی، راشد منتظری، حسین کمانگر، عیسی فیضی، زانیار ضمیران و بختیار کمانگر، از جمله فعالان حوزه محیط‌زیست هستند که در فاصله بین ۱۱ تا ۱۷ دی‌ماه ۹۷ در شهرهای سنندج و کامیاران بازداشت‌شده‌ و روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه، قرار بازداشت آن‌ها به مدت یک‌ماه دیگر تمدید شده‌بود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید