استمداد پدر «محمدرضا حدادی» زندانی محروم از درمان از نهادهای حقوق بشری

محمدرضا حدادی، متولد ۲۷ اسفند ۱۳۶۶ زمانی که ۱۵ سال داشت به اتهام قتل دستگیر شد. او پس از بازداشت از سوی هم‌دستانش وادار به اعتراف و اقرار علیه خود شد و اتهام قتل را پذیرفت و در حال حاضر در زندان عادل‌آباد شیراز در شرایط جسمی و روحی وخیمی بسر می‌برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کلیه کسانی که با محمدرضا حدادی، هم‌پرونده‌ای بودند محکومیت‌شان پایان یافته، از زندان آزاد شده‌اند و بنا به گفته حسین احمدی‌نیاز وکیل مدافع آقای حدادی “حتی بزه‌کار اصلی این پرونده که محمدرضا را هم فریب داده‌بود، دوره محکومیت خود را تمام کرده و او هم آزاد شده‌است، ولی محمدرضا هنوز آزاد نشده‌است.”

محمدرضا حدادی، کودک-مجرم محکوم به اعدام، در حالی در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس است که از خدمات درمانی محروم بوده و طی دو هفته اخیر دچار دل‌درد شدید شده، اما مقامات زندان از اعزام او به بیمارستان خودداری می‌کنند.

«نصر الله حدادی» پدر «محمد رضا حدادی» زندانی محکوم به اعدام در فایل صوتی از عدم رسیدگی به وضعیت فرزندش می‌گوید و از کلیه نهادهای حقوق بشری، درخواست کمک دارد:

پدر این زندانی گفته‌است: «بچه من مریض است، داد می‌زند که کسی به داد من نمی‌رسد. من نمی‌دانم چکار کنم
او میگوید “از دل درد دارم می‌میرم” و نزدیک به دو هفته است که در این وضعیت به سر می‌برد. الان هم گفته‌اند به دلیل بارندگی امکان اعزام به بیمارستان نیست».

نصر الله حدادی اضافه می‌کند که طی روزهای اخیر تماس‌های متعددی برای پیگیری وضعیت فرزندش با مسئولان زندان، رئیس زندان و دادیار ناظر بر زندان داشته اما کسی پاسخگو نیست.

پیش‌تر حسین احمدی‌نیاز، وکیل مدافع محمدرضا حدادی، در گفتگویی با کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی تاکید کرده‌بود: “دلایلی در دست است که نشان دهنده‌‌ی بی‌گناهی وی است.”

احمدی نیاز گفته‌بود: «وضعیت موجود محمدرضا حدادی، به این دلیل که بالغ بر ۱۳سال در زندان به صورت بلاتکلیف زندانی است، از نظر روحی و روانی ناخوشایند است و همین مسئله هم موجبات ورود صدمات روحی، روانی و بدنی شدیدی به وی شده‌است و همه افرادی که با وی هم‌پرونده‌ای بوده‌اند، آزاد شده‌اند.»

بنا به گفته وکیل این زندانی اگر پزشکی قانونی تصویب کند که در سن ۱۵ سالگی به این اقرار علیه خود عالم نبوده، موجبات آزادی او فراهم خواهد شد.

محمدرضا حدادی در طول مدتی که در زندان به‌سر می‌برده، دچار صدمات روحی و جسمی جبران ناپدیری شده‌‌است.

حسین احمدی نیاز در این خصوص گفته‌بود: «شما فکر کنید شخصی این همه سال بلاتکلیف در زندان باشد. البته دستگاه قضایی ایران هم کاملا اشراف دارد که او بی گناه است، اما آن اراده کافی برای نجات بخشی وی و نقض احکام غیرعادلانه وجود ندارد و مشکل اصلی در پرونده‌اش این است که عنوان دادرسی منصفانه و عادلانه وجود نداشته است و ما امیدواریم که موجبات آزادی وی فراهم شود و ایرادات قانونی که در مورد وی وجود دارد از سوی قوه قضاییه ایران برطرف شود و زودتر از زندان آزاد شود.»

گفتگوی کمپین با وکیل مدافع این زندانی را بخوانید.

همچنین عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقامات ایران خواسته‌است که حکم اعدام محمدرضا حدادی هر چه سریع‌تر متوقف شود.

در وب‌سایت این سازمان آمده است: «‎محمدرضا حدادی پس از یک محاکمه ناعادلانه به عنوان یک کودک به اعدام محکوم شد. اکنون ما باید سعی کنیم تا زندگی را به او باز گردانیم.»

محمد رضا حدادی، در ۸ آبان ۱۳۸۲ در دادگاه به سرقت و قتل  اقرار کرد. موضوعی که بعدا مشخص شد، از سوی  یکی دیگر از متهمان با وعده پرداخت مبلغی با توجه به سن کمش ارتکاب قتل را برعهده گرفته بود.

این زندانی که کماکان در زندان عادل‌آباد شیراز است، در وضعیت روحی و جسمی وخیمی بسر می‌برد و تا کنون حکم اعدام وی چندین مرتبه با مرحله اجرا پیش رفته و متوقف شده‌است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید