اعطای شهروندی افتخاری پاریس به «نسرین ستوده»

کانون ملی وکلای فرانسه اوایل فروردین ماه ۹۸ بنر بزرگی از نسرین ستوده را مقابل ساختمان مرکزی خود در پاریس به نمایش گذاشت و خواستار آزادی او شد

شهردار پاریس با صدور بیانیه ای از اعطای شهروندی افتخاری پاریس به نسرین ستوده وکیل دادگستری زندانی در ایران، به علت نقش اش در دفاع از حقوق بشر در ایران خبر داد.

شهردار پاریس روز دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ در بیانیه خود با بیان اینکه استقامت نسرین ستوده در دفاع از آزادی های اساسی و حقوق زنان برای همه الهام بخش است، اعطای شهروندی افتخاری به خانم ستوده را دفاع از فعالیت های او و پیامی برای آزادی او از زندان ذکر کرد.

در بیانیه دفتر شهردار پاریس هم چنین به اعطای جایزه ساخاروف به خانم ستوده اشاره شده است. پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲ این جایزه معتبر را بخاطر فعالیت های بشر دوستانه به نسرین ستوده اعطا کرده بود.

دولت فرانسه به تازگی به احکام سنگین زندان برای نسرین ستوده اعتراض کرده و جمهوری اسلامی ایران را به احترام به تعهدات بین المللی اش در این زمینه، به ویژه احترام به پیمان بین المللی حقوق شهروندی و سیاسی فرا خوانده بود.

در روزهای گذشته همچنین کانون وکلای فرانسه عکس بزرگی از نسرین ستوده را بر روی ساختمان خود در پاریس قرار داده است.

«کریستیان فرال شول» رئیس کانون وکلای فرانسه در گفتگوی اختصاصی با صدای آمریکا درباره این اقدام گفت: «همه وکلای فرانسوی در کنار نسرین ستوده می ایستند. این وکیل ایرانی به غیرقابل‌قبول‌ترین مجازاتها در قرن ۲۱ محکوم شده، آن‌هم فقط به این دلیل که وکیل است.»

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد ۹۷ در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

بعدتر به او گفته شد دلیل بازداشتش گذراندن حکم پنج سال حبس برای پرونده‌‌ای است که سال ۹۵ به صورت غیابی برایش صادر شده است. حکمی که به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و به استناد تحصن در مقابل کانون وکلای دادگستری صادر شده بود.

در پرونده جدید نسرین ستوده ۷ اتهام، قید شده‌، او به اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به هفت‌سال و نیم، “عضویت در کمپین لگام” به هفت سال‌و نیم، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک‌سال و نیم، “تشویق به فساد و فحشاء” به ۱۲ سال، “ظاهر شدن بدون حجاب شرعی” به ۷۴ ضربه شلاق، “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و با اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۲ سال زندان محکوم شده است. با احتساب حکم ۵ سال حبس غیابی که سال ۱۳۹۵ برای وی صادر شده بود، در مجموع احکام صادره علیه خانم ستوده به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق می رسد.

او روز شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ از زندان اوین نامه ای نوشته است. وی در این نامه، احکام صادر شده علیه خودش را شرح داده و از ”نقض اصول دادرسی عادلانه در اکثریت قریب به اتفاق پرونده‌های دادگاه انقلاب گفته است.

منبع: صدای آمریکا

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید