در سومین سالروز بازداشت؛ همکاران نازنین زاغری خواهان آزادی او شدند

در سومین سالروز بازداشت نازنین زاغری راتکلیف شهروندی ایرانی – بریتانیایی، همکاران وی در بنیاد تامسون رویترز با گردهمایی در دفتر مرکزی این بنیاد در لندن خواستار آزادی او شدند.

مونیکو ویلا مدیر عامل بناید تامسون رویترز با انتشار بیانیه‌ای گفته است که «بسیار ناراحت کننده است که باید شاهد سومین سالروز بازداشت بی‌رحمانه نازنین زاغری در تهران و زندانی شدنش باشیم. رفتار بی‌رحمانه مقامات ایرانی با همکار بی‌گناه ما چیزی کمتر از شکنجه‌های روحی و جسمی نیست. او به طرز بی‌رحمانه‌ای از دخترش جدا شده است، جدایی که هرگز آن‌ را قبول نکرد.»

«میز نازنین از زمان او خالی نگه داشته شده تا زمانی که به جمع ما باز گردد. همه ما دلمان برای او تنگ شده است. ما از مقامات ایران می‌خواهیم که او را پیش از آن‌که سلامتش بیش‌تر در خطر قرار گیرد فورا آزاد کنند. زمان آن است که بی‌گناهی او اثبات شود و اشتباه در مورد نازنین جبران شود.»

عفو بین اللملل با انتشار این خبر نوشته است: «نازنین زاغری، مادر بریتانیایی در حال سپری کردن محکومیت پنج سال زندان در ایران است، به خاطر جرمی که مرتکب نشده است.»

عفو بین‌الملل بار دیگر از مقامات ایران می‌خواهد که این زندانی عقیدتی را فورا و بدون قید شرط آزاد کنند.
تاکنون نزدیک به ۱۹۰ هزار نفر از فعالان عفو بین‌الملل در انگلیس و بیش از ۲۰ هزار نفر در نروژ خواستار آزادی نازنین شده‌اند، شما هم یکی از آن باشید:

عفو بین‌الملل انگلیس
عفو بین‌الملل نروژ

«ریچارد رتکلیف» همسر نازنین زاغری از سازمان ملل متحد خواسته که برای آزادی همسرش اقدام کنند.

خانم زاغری در دادگاهی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به پنج سال زندان محکوم شد.

نازنین زاغری‌ رتکلیف که برای بنیاد تامسون رویترز (بنیاد خیریه وابسته به خبرگزاری رویترز) کار می‌کند،‌ روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران بازداشت شد. به گفته همسر نازنین زاغری‌-رتکلیف،وی همراه با فرزند خردسالش گابریلا برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود.

نازنین زاغری شهروند دوتابعیتی ایران و بریتانیا است اما مقام های دولت حسن روحانی و اعضای ارشد قوه قضائیه به ریاست صادق لاریجانی می گویند که تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسند و خانم زاغری را مطابق قوانین ایران دادگاهی و زندان کرده اند.

بیشتر بخوانید:

تعیین وقت پرونده جدید نازنین زاغری؛ سازمان عفو بین‌الملل: «نازنین زاغری را آزاد کنید
نازنین زاغری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهامی جدید محاکمه شد
درخواست همسر نازنین زاغری از عباس عراقچی: شرایط آزادی همسرم را فراهم کنید

سپاه استان کرمان در ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۵ با تایید بازداشت خانم «زاغری‌ رتکلیف» ، او را متهم کرد که در «پروژه‌های براندازی مشارکت» داشته و «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» است.

ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری از سال ۲۰۱۶ کارزاری را برای آزادی او به راه انداخت که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. مشخص نیست که شرایط کنونی روابط ایران با کشورهای غربی بر سر برجام چه تاثیری می تواند بر پرونده وی داشته باشد با این حال طرح اتهام جدید علیه او نشان می دهد که احتمالا مقامات قضایی ایران در پی افزایش محکومیت او هستند.

چندی پیش شبکه سه صدا و سیما مستندی از لحظه بازداشت نازنین زاغری را منتشر کرد که از این آدرس می‌توانید آن را ببینید.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید