‍ احضار سه فعال مدنی به دادگاه انقلاب نقده/ سند

سه فعال مدنی به نام‌های «اولدوز قاسمی»، «جواد احمدی یئکانلی» و «امیر ستاری» به صورت الکترونیکی به دادگاه انقلاب نقده احضار شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سه فعال مدنی به نام‌های «جواد احمدی یئکانلی»، اهل خوی، «امیر ستاری»، اهل تبریز و «اولدوز قاسمی»، اهل ارومیه با دریافت ابلاغیه الکترونیکی برای تاریخ ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۳ به شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان نقده احضار شدند.

اتهام این سه فعال مدنی “تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در مراسم، دعوت از دیگران برای شرکت در مراسم و استفاده از شال به عنوان نماد” ذکر شده است.

منبع مطلعی در همین خصوص به کمپین گفت: «این اتهام با حسب درج ادعا و گزارش‌های مامورین اطلاعاتی و فرماندهی انتظامی در پرونده، حضور نامبردگان در مزار شهدای نقده، درگیری خانم اولدوز قاسمی با مامورین، مطالب استخراجی از سیستم‌های یارانه‌ای دایر بر دعوت از مردم برای حضور در مزار کشته شدگان تظاهرات ۱۳۸۵، بوده‌است».

این منبع افزود: «این سه فعال مدنی ترک (آذربایجانی)، در جلسه قبلی دادگاه با رد اتهامات خود، گزارشات رسیده را پرونده‌سازی ارگان‌های امنیتی دانسته و تمامی ادعاهای مطرح شده را حاصل از توهم توطئه دانستند».

همچنین در آن جلسه، این فعالان، دفاعیه خود را به زبان ترکی نوشته بودند که قاضی دادگاه دفاعیه آنها را نپذیرفت و آن‌را در پرونده درج نکرد.

این منبع در ادامه افزود: «جواد احمدی یئکانی، از شب بازداشت تا صبح روز بعد، به طرز وحشیانه‌ای از طرف مامورین امنیتی مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود.»

“اعدام مصنوعی، فلک کردن، ریختن آب سرد به سر وی از نمونه شکنجه‌هایی بود که این فعال متحمل شده‌بود.”

اولدوز قاسمی هم پس از بازداشت به اداره اطلاعات ارومیه جهت بازجویی “ویژه” منتقل شده بود که پس از اعتصاب غذای خشک، خانم قاسمی آزاد شد.

لازم به توضیح‌است؛ اولدوز قاسمی که در پرونده ای دیگر به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، حکم یک سال حبسش به پنج میلیون تومان جریمه نقدی تبدیل شد.

امیر ستاری نیز یکی از این سه فعال تُرک (آذربایجانی) در هنگام دستگیری مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود و به چشمان وی اشک آور زده بودند. آقای ستاری هم اکنون در زندان مرکزی تبریز حبس ۷ ماهه خود را سپری می‌کند این فعال ملی مدنی همچنین در پروندهای جداگانه به اتهام فعالیت رسانه ای به ۶ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

جواد احمدی یئکانی، امیر ستاری و اولدوز قاسمی از فعالین ترک (آذربایجانی) هستند که طی سال‌های اخیر سابقه چندین بازداشت و محاکمه را دارند.

هر ساله در خردادماه با حضور شهروندان و فعالان مدنی بر سر مزار کشته شدگان در شهر نقده، مراسمی یادبودی برگزار می شود. طی سالهای گذشته ماموران امنیتی و دستگاه قضایی با این تجمع بشدت برخورد کرده و شمار زیادی از فعالین را دستگیر و محاکمه کرده است.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید