بازداشت ۴۹۶ پناهجوی اکثرا ایرانی در ترکیه

جست و جوی کوچه به کوچه پلیس ترکیه در ادیرنه برای یافتن مهاجرانی که قصد خروج غیر قانونی از ادیرنه به یونان را داشتند

شمار زیادی پناهجو که بیشتر آنان ایرانی بودند توسط پلیس ترکیه در ادیرنه بازداشت شدند. پناهجویان قصد داشتند از مرز ترکیه به صورت غیرقانونی وارد یونان شوند. یونان هم باز بودن مرزهای خود را شایعه خواند.

دویچه‌وله فارسی به نقل از خبرگزاری آناتولی نوشته‌است که پلیس ترکیه ۴۹۶ پناهجو را که اکثرا ایرانی بودند در ادیرنه دستگیر کرده است. آناتولی نوشته است که پناهجویان با خروج غیرقانونی از مرز ترکیه قصد داشتند به سمت اروپا حرکت بکنند.

در روزهای اخیر در شبکه‌های مجازی خبری مبنی بر باز شدن مرزهای اروپا دست به دست شده بود. پناهجویان تحت عنوان “کاروان امید” به سمت ادیرنه حرکت کرده و قصد داشتند به صورت دسته جمعی از مرز ترکیه به یونان عبور کنند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین‌ماه ۹۸ گزارشی از بازداشت چند ایرانی در ادیرنه منتشر کرده‌بود.

این پناهجویان که بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی سازماندهی شده‌اند در مراکز شهر و ترمینال‌های شهر دستگیر شدند.

طبق گزارش رسانه‌های ترکیه پلیس افراد بازداشت شده را به اداره کل مهاجرت ادیرنه انتقال داده است.

مقامات یونان می گویند: دروغ است که مرزها باز است!

مقامات یونانی هم روز جمعه ۵ آوریل (۱۶ فروردین) خبر باز شدن مرزهای این کشور را تکذیب کردند و گفتند که شایعه باز شدن مرزها دروغ است. یونان از پناهجویان خواست که به کمپ‌هایشان برگردند، چون در غیر این صورت با اقدامات جزایی مواجه خواهند شد.

صبح روز جمعه بیش از ۱۰۰ چادر در مرز یونان با آلبانی هم برپا شده بود و پناهجویان قصد داشتند به سفر خود به کشورهای دیگر اروپایی ادامه بدهند.

دیمیتریس ویتساس، وزیر مسئول امور مهاجران یونان، به تلویزیون دولتی این کشور گفت از همه پناهجویان می‌خواهد که به کمپ‌هایشان بازگردند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز به پناهجویان گفته است که شایعات در مورد باز شدن مرزها را باور نکنند.

بعد از بسته شدن مرزها توسط کشورهای بالکان در سال ۲۰۱۶ هزاران پناهجوی ایرانی، سوری، عراقی و افغانستانی مجبور شدند در یونان بمانند. بیشتر این پناهجویان اکنون تلاش می‌کنند با استفاده از مسیرهای مختلف خود را به کشورهای اروپایی دیگر برسانند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید