نشست کمیسیون وزارت امور خارجه پارلمان هلند با چند فعال سیاسی ایرانی برگزار شد

روز چهارشنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۸ نشستی در کمیسیون وزارت امور خارجه پارلمان هلند در شهر لاهه در خصوص وضعیت حقوق بشر و زندانیان سیاسی در ایران برگزار شد.

این نشست با حضور چند فعال مدنی و سیاسی ایرانی برگزار شد و شعله پاکروان به عنوان یکی از حاضرین گزارشی از آنچه گذشت در گفت‌شنودی با رادیو فرهنگ ارائه داد.

در این نشست به هر کدام از سخن‌رانان ده دقیقه زمان داده‌شد و شعله پاکروان، حسین احمدی‌نیاز، شیوا محبوبی و پریسا پوینده از جمله افرادی بودند که در این سمینار صحبت کردند.

 در نشست کمیسیون وزارت خارجه پارلمان هلند ابتدا شیوا محبوبی در مورد احکام و اتهامات زندانیان سیاسی آرش صادقی، زینب جلالیان، سعید شیرزاد، آتنا دائمی و … صحبت کرد و خواستار فشار دولت هلند بر حکومت اسلامی برای رعایت حقوق بشر شد.

سپس حسین احمدی‌نیاز، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در مورد موقعیت قضایی ایران صحبت کرد. وی گفت: «به دلیل فقدان قوه قضاییه مستقل وکلا در ایران امنیت ندارند». او همچنین از تعدادی وکلای زندانی که به دلیل دفاع از موکلان‌شان زندانی شده‌اند، یاد کرد.

سومین سخنران شعله پاکروان،‌ مادر ریحانه جباری بود. وی در مورد تجاوز مامورین و مقامات حکومت به دخترانی همچون ریحانه صحبت کرد و دفاع حکومت از افرادی مانند سعید طوسی و سلمان خدادادی و قتل مشکوک زهرا نویدپور را تشریح کرد و در پایان خواست که دادگاهی بین‌المللی برای رسیدگی قضایی به پرونده هایی شبیه ریحانه که قربانی سیستم قضایی کشور شده‌اند، تشکیل شود.

در این نشست سخنران چهارم امجد حسین پناهی، فعال حقوق بشر و برادر رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی که سال گذشته اعدام شد، حضور نداشت. وی به دلیل پاره‌ای مشکلات در این نشست حاضر نشده بود.

در آخر پریسا پوینده، در مورد زندانیان سیاسی بیمار و محروم از درمان صحبت کرد: «نکته‌ای که اگر به آن توجه نشود صدمات جبران ناپذیری به سلامت جسمی و روحی زندانیان و خانواده هایشان و در نهایت جامعه وارد می‌کند».

شعله پاکروان در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «ساعاتی پس از جلسه مطلع شدیم که پارلمان هلند از وزیر امور خارجه سوالاتی در مورد شرایط حقوق بشر در ایران مطرح کرده که می‌بایست ظرف شش هفته پاسخ آن رسما به مجلس داده شود و بنظر می‌رسد منافع هلندی‌ها با منافع مردم ایران در مورد حقوق بشر همسو شده.»

خانم پاکروان اظهار امیدواری کرد که این سمینار نتیجه مثبتی برای مردم ایران و به خصوص زندانیان سیاسی داشته‌باشد.

گفته‌های شعله پاکروان را بشنوید:

وزیر امور خارجه هلند بعد از شش هفته به این سوالات باید پاسخ بدهد:

“۱- آیا وزیر نسبت به گزارشى که در تاریخ ٣٠ ماه مارس که در روزنامه “داخ بلاد” بطور مفصل در مورد وضعیت نابسامان حقوق بشر در ایران اطلاع رسانی کرده بود اطلاع دارند؟

۲- آیا می‌دانید که وضعیت حقوق بشر در ایران بعداز توافق اتمی با ایران بدتر شده است؟ اگر نه، چه توضیحی دارید؟

۳- آیا شما متوجه شدت سرکوب ها و اعدام‌ها در ایران هستید ؟

۴- نظر شما در مورد سرکوب مردم توسط گشت‌های نهی از منکر و ارشاد تحت نام پلیس اخلاقی چیست؟

۵- چگونه می‌خواهید حکومت ایران را وادار به رعایت حقوق بشر کنید؟ بأ کدام روش و ابزارى اینکار را انجام خواهید داد؟

۶- أیا شما در اتحادیه اروپا نسبت به محکومیت انتصاب ابراهیم رئیسى بعنوان رئیس قوه قضایه همراهى داشتید؟ اگر نه، چرا؟

۷- آیا بنظر شما چنین انتصابی نشان از عدم استقلال این قوه ندارد ؟

۸- چگونه و با چه شیوه‌اى شما می‌خواهید توجه اتحادیه اروپا و جامعه جهانی را نسبت به افزایش سرکوب در ایران جلب کنید؟”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید