عباس لسانی فعال مدنی زندانی ساکن اردبیل به دادگاه تجدیدنظر فرا خوانده شد/ عدم هماهنگی قضایی برای حضور وی در دادگاه

شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی با ارسال ابلاغیه‌ای به منزل «عباس لسانی» فعال مدنی محبوس در زندان مرکزی اردبیل که در دادگاه بدوی به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، خواست تا روز شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸، جهت رسیدگی مجدد به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” در محل این دادگاه حاضر شود. این ابلاغیه از طریق سامانه الکترونیکی برای وکیل وی نیز ارسال شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ارسال این ابلاغیه، از طریق سامانه الکترونیک به اصغر محمدی، وکیل مدافع آقای لسانی نیز در حالی صورت گرفته که سردفتر شعبه رسیدگی در پاسخ به درخواست وکیل مبنی بر ابلاغ احضاریه در زندان و هماهنگی جهت حضور آقای لسانی برای جلسه رسیدگی مجدد به اتهام موجود در پرونده گفته است: «این مسئله به ما مربوط نمی‌شود و ما مسئولیت هماهنگی جهت انتقال او از زندان اردبیل را نخواهیم پذیرفت». گفته شده در صورت عدم هماهنگی قضایی برای حضور وی در دادگاه، آقای لسانی فرصت دفاع از خود در دادگاه تجدیدنظر را نخواهد داشت.

یک منبع مطلع و نزدیک به عباس لسانی، فعال تُرک (آذربایجانی) در این خصوص به کمپین گفت: «سردفتر شعبه رسیدگی در پاسخ به مراجعه وکیل برای پیگیری پرونده مبنی بر ابلاغ حکم به این فعال مدنی در زندان، گفته: “این مسئله به ما مربوط نمی‌شود و ما مسئولیت هماهنگی جهت انتقال او از زندان اردبیل را نخواهیم پذیرفت”.»

در بخشی از ماده ۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی آمده است: «… درصورتی که خوانده در بازداشتگاه یا زندان باشد،‌ دادخواست و اوراق دعوا به‌وسیله اداره زندان به نامبرده ابلاغ خواهد شد».

این منبع اضافه کرد: «در صورت اجرای این رویه غیرقانونی، عملا به آقای لسانی اجازه دفاع از خود در دادگاه تجدید نظر داده نخواهد شد».

پیش از این جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس لسانی، زندانی محبوس در بند ۸ زندان اردبیل در روز یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷، در شعبه ویژه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی نونهالی، معاون دادستان برگزار شده بود.

روز سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی‌احراری، حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری عباس لسانی را به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام در ارتباط با سخنرانی در مراسم خاک‌سپاری حسن دمیرچی” تأیید کرده بود.

آقای لسانی شنبه ۱۵ دی‌ماه، جهت اجرای حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری بازداشت و به زندان تبریز منتقل شد، ولی با اعتراض کتبی به روند دادرسی، (صدور و ابلاغ حکم) روز یک‌شنبه ۱۶ دی‌ماه تحت‌الحفظ از قرنطینه زندان تبریز به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز انتقال یافته و اعتراضش پس از بررسی، وارد شناخته شد و روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه به صورت موقت با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی در ۲۵ دی‌ماه پس از برگزاری جلسه دادگاه مجددا بازداشت شده و  موسی خلیل اللهی دادستان تبریز روز سی‌ام دی ماه ۱۳۹۷ خبر داد که این فعال مدنی به اداره اطلاعات اردبیل منتقل شده است.

بیشتر بخوانید:

‍ عباس لسانی دست به اعتصاب غذا زد

افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت عباس لسانی/ گزارشی از آخرین وضعیت او

عباس لسانی، فعال مدنی جهت ابلاغ حکم به دادگاه احضار شد / سند

تداوم بی‌خبری از عباس لسانی، فعال مدنی ساکن اردبیل

در خواست واخواهی عباس لسانی رد شد/ تایید حکم ۱۰ ماه حبس

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید