ژاکان باران، شاعر ایلامی با وثیقه آزاد شد+ فیلم

ژاکان باران (حسین باقری) شاعر اهل ایلام که روز سەشنبە ٢٨ اسفندماه سال گذشته بازداشت‌شده بود، روز جاری با تأمین وثیقه به‌صورت موقت از زندان ایلام آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ژاکان باران (حسین باقری) شاعر کُرد اهل شهرستان ملکشاهی در ایلام که به دلیل “فعالیت برای برگزاری مراسم نوروز” بازداشت‌شده بود، با تأمین وثیقه به‌صورت موقت از قرنطینه زندان ایلام آزاد شد.

مأموران اداره اطلاعات، روز سه شنبه ۲۸ اسفند، پس از ممانعت از مراسم نوروز درملکشاهی، آقای باقری را به دلیل “اعتراض بە رفتار نیروهای امنیتی”  و به اتهام”فعالیت تبلیغ علیه نظام” بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل کردند.

این شاعر کُرد پس از دو روز نگهداری در بازداشتگاه اطلاعات به زندان ایلام منتقل شد.

لازم به توضیح است که در روز دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۹۷، جلسه رسیدگی به اتهامات حسین باقری (ژاکان باران)، در پرونده‌ای دیگر، در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان ملکشاهی، برگزار شده بود.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفته‌بود: «جلسه رسیدگی به اتهامات آقای باقری برگزار و کیفرخواست توسط قاضی قرائت شد و وکلای این شاعر اهل ایلام گفتند “اتهام توهین به مقدسات به موکلشان تفهیم نشده و شاکی در این خصوص نداشته و همینطور تحقیقات هم انجام نگرفته‌است».

در این جلسه دادگاه، قاضی محتویات پرونده را راجع به اتهام “توهین به مقدسات” ناقص اعلام کرد و گفت که نیاز به رسیدگی در پرونده دیگری دارد.

“در خصوص “اتهام نشر اکاذیب” و “تبلیغ علیه نظام” نیز گفته شد مدارک مورد استناد تنها اسکرین شات‌های کانال‌های تلگرامی بودە و حتی توسط کارشناس خبرە هم تایید نشدە و آقای باقری این اتهامات را رد کرده و گفته، فقط اشعاری که در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام خودش بودە، را قبول دارد.”

پیش‌ از این، در روز چهارشنبه، ۲۵ مهرماه ۹۷ جلسه رسیدگی به اتهامات “حسین باقری” در دادگاه انقلاب شهرستان ایلام برگزار شده بود و جلسه دادگاه روز چهارشنبه ۲۶ دی نیز به دلیل عدم حضور قاضی برای بار دوم به زمان دیگری موکول شده بود.

حسین باقری در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۶ از سوی نیروهای امنیتی در شهر ایلام، به اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی” و “نگارش اشعار سیاسی” بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان مرکزی ایلام منتقل شد. این شاعر  کرد پس از ۱۵ روز بازداشت، با قرار کفالت به‌صورت موقت از زندان آزاد شد.

معصومه فیلی و حبیب‌الله تورنگ وکلای وی معتقدند که اتهامات انتسابی نسبت به این شاعر ایلامی به خاطر عدم وجود دلایل کافی و موثق “ساختگی” است. پیش از این نیز در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۹۷ جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروند ایلامی به دلیل عدم حضور قاضی به‌روز دیگری موکل شده بود.

ژاکان باران، شاعر کُرد ۳۶ ساله اهل ایلام از سال‌ها قبل به دلیل عمل‌های جراحی ناموفق که در ناحیه کمر داشته، امکان راه رفتن را از دست‌داده و بالاجبار از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید