نسیم صادقی از دو اتهام تبرئه شد+ سند

نسیم صادقی، فعال ترک (آذربایجانی)، ساکن تبریز که با اتهامات “تبلیغ علیه نظام”، “انتشار اکاذیب از طریق رایانه” و “عضویت در جمعیت‌های معارض کشور” در مهرماه سال گذشته بازداشت شده بود، از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز، بابت اتهامات مطروحه “انتشار اکاذیب از طریق رایانه” و “عضویت در جمعیت‌های معارض کشور” تبرئه و قرار منع تعقیب برای وی صادر شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز، برای نسیم صادقی در خصوص اتهامات”انتشار اکاذیب از طریق رایانه” و “عضویت در جمعیت‌های معارض کشور” قرار منع تعقیب صادر کرد. پرونده اتهام “تبلیغ علیه نظام” برای وی از سوی دادگاه انقلاب تبریز کماکان در حال رسیدگی است.

گفتنی است خانم نسیم صادقی فعال مدنی اهل تبریز ۲۹ مهرماه سال گذشته، از سوی ماموران امنیتی بازداشت و روز چهارشنبه ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۷ با تامین وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا تکمیل مراحل دادرسی و برگزاری دادگاه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

نسیم صادقی فعال تُرک (آذربایجانی)، پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در خیابان باکری تبریز منتقل و هفتم آبان طی تماسی با خانواده‌ از انتقال خود به زندان تبریز خبر داده بود.

این فعال مدنی، قبل‌تر نیز در تظاهرات مسالمت‌آمیز ۷ مرداد ۱۳۹۵ در اعتراض به مطلب جنجالی منتشر شده در روزنامه استانی طرح نو (شماره ۸۶۸ روز چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵) به همراه شماری دیگر از  شهروندان معترض بازداشت و  پس از پنج روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز با تودیع وثیقه یکصد میلیون‌تومانی موقتا آزاد شده بود.

نسیم صادقی در آن زمان از سوی شعبه ۷ بازپرسی دادگاه انقلاب به “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام” متهم و تفهیم اتهام شد.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید