دادگاه مختار زارعی روزنامه‌نگار اهل سنندج برگزار شد

دادگاه مختار زارعی، روزنامه‌نگار اهل سنندج به صورت علنی، با حضور وکلایش و جمعی از فعالان مدنی شهر سنندج در شعبه ۲ دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات مختار زارعی در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهر سنندج با ریاست قاضی «بهروز شرفی‌یوسف‌وند»، در حالی به صورت علنی برگزار شد که وکلای وی، آقایان مازیار طاطایی و امید رشیدی و جمعی از فعالان مدنی شهر سنندج نیز حضور داشتند.

مختار زارعی پیش‌تر و در خصوص این پرونده به دلیل نوشتن نامه‌ای انتقادی خطاب به علی خامنه‌ای، با اتهام “توهین بە رهبری”، به دو سال و با اتهام “تبلیغ علیە نظام”، به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شده‌بود. حکمی که به صورت غیابی برای وی صادر شده‌بود.

پس از صدور رای، وی به این حکم غیابی اعتراض (درخواست واخواهی) می‌کند. دادگاه اعتراض را می‌پذیرد و همینطور قبول می‌کند که دادگاه به صورت علنی و با حضور متهم و وکلایش آقایان مازیار طاطایی و امید رشیدی برگزار شود.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت: «در جلسه روز شنبه ۲۴ فروردین، دادگاه در فضایی آرام فرصت دفاع به وکلا و متهم داد و سوالات طرح شده توسط آقای زارعی یا یکی از وکلایش پاسخ داده شد و دفاعیات خود را ارائه دادند».

این منبع افزود: «دفاعیات در دادگاه حول این محورها بود: “محور اول در مورد آزادی بیان در ایران و حق انتقاد بود که تاکید شد آزادی بیان باید وجود داشته باشد و نامه انتقادی آقای زارعی هم در چهارچوب این حق نوشته شده بود. محور دوم بر خلاف ادعای دادگاه و دادستانی به عنوان شاکی این نامه حاوی کلمات توهین آمیز نبوده و حتی یک کلمه بی ادبانه در آن نخواهید دید. محور سوم هم بر این موضوع گذشت که پاسخ نامه را باید منتقدین دیگر با قلم خود بدهند و نه دادگاه”».

جمعی از فعالان مدنی اهل سنندج نیز در این جلسه دادگاه شرکت کردند و دادگاه طی هفته‌های آتی رای خود را صادر خواهد کرد.

مختار زارعی، سال گذشته در فروردین ۹۷ یک نامه انتقادی حول ۳ موضوع آزادی، دموکراسی و حقوق بشر انتقادهایی را خطاب به «علی خامنه‌ای» ارائه کرده‌بود.

وی نوشته بود که طی ۳۰ سال رهبری علی خامنه‌ای موارد نقض حقوق بشر و رفتارهای غیردموکراتیک و سلب آزادی به کرات دیده شده و در آن نامه به مصادیق و موراد خاصی نیز به صور ضمنی اشاره کرده‌بود.
در پی انتشار آن در شبکه های اجتماعی آقای زارع به پلیس فتا احضار و بازداشت شد. ۱۸ روز در بازداشت به‌سر‌‌ برد. پرونده‌ای برای او تشکیل شد. بعد از آن یک رای غیابی صادر شد که به وی ابلاغ نشده‌بود.

آقای زارعی همچنین در پرونده‌ای دیگر به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده‌است.

پرونده دوم وی، در خصوص انتشار ویدئویی در اعتراض به اعدام رامین حسین پناهی، است. وی در این خصوص، مجددا در شهریور ۹۷ بازداشت و در شعبه اول دادگاه انقلاب، با اتهام «اجتماع و تبانی علیه حکومت» به سه سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

این روزنامه‌نگار اهل سنندج که آخرین‌بار در روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ با قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی سنندج آزاد شده، به همراه شماری دیگر از شهروندان، در ارتباط با اعتصاب اهالی کردستان و اعتراضی که به اعدام رامین حسین‌پناهی صورت گرفته‌بود، بازداشت شده‌بود.

“مختار زارعی” یک‌بار دیگر در روز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۷ پس از احضار به دادگاه سنندج بازداشت و روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد با سپرده وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، آزاد شده‌بود.

مختار زارعی سابقه‌ی فعالیت در اتحادیه‌ی دموکراتیک دانشجویان کُرد و چندین نشریه‌ی دانشجویی را دارد، وی پیش‌تر نیز در ۲۴ اسفندماه سال ۹۳ به اتهامات “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به مقدسات” و “نشر اکاذیب” بازداشت و با تامین وثیقه آزاد شده‌بود.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید