موافقت با مرخصی استعلاجی نرگس محمدی؛ عدم تصمیم‌گیری برای مرخصی نازنین زاغری؛ تشکیل مجدد دادگاه تجدیدنظر نسرین ستوده

وکیل مدافع نرگس محمدی از موافقت زندان اوین و ضابطان پرونده موکلش با اعطای مرخصی استعلاجی به او خبر داد و گفت: «موضوع برای اتخاذ تصمیم نهایی به دادستان تهران ارجاع شده است».

محمود بهزادی‌راد روز دوشنبه در گفت گو با ایرنا با اعلام این مطلب اظهار داشت: «با توجه به موافقت زندان اوین و ضابطان پرونده، در حال حاضر منتظر اتخاذ تصمیم از سوی دادستان تهران هستیم.»
به گفته این وکیل دادگستری، نرگس محمدی به بستری شدن در بیمارستان و عمل جراحی برای برداشتن رحم و تومور ریه نیاز دارد.

نرگس محمدی روزنامه نگار و فعال مدنی است که به اتهام “تاسیس کمپین لگام (لغو گام به گام اعدام)” و چند اتهام دیگر به ۱۰ سال حبس قطعی محکوم شده است.

او چهارم مهر ماه ۹۷ به دلیل اطلاع از وضع نامساعد پدرش برای سه روز به مرخصی آمد و هشتم مهر به زندان بازگشت.
به گفته بهزادی راد، نرگس محمدی ۶ سال و هشت ماه از ۱۰ سال محکومیت خود را گذرانده و مشمول آزادی مشروط است.

  • زندان هنوز درباره مرخصی زاغری تصمیمی نگرفته است.

بهزادی راد همچنین درباره نازنین زاغری گفت: «در مراجعاتی که به زندان داشتم، اعلام شده هنوز در خصوص اعطای مرخصی به زاغری تصمیمی گرفته نشده است و باید منتظر باشیم.»
وکیل مدافع زاغری گفت: «هم موکلش و هم او به عنوان وکیل پرونده، طی نامه های جداگانه از زندان درخواست مرخصی استعلاجی کرده اند».
نازنین زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به کرمان منتقل شد. سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان “یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام” انجام داده بود، یاد کرد و مدعی شد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»
پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.
۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی در خصوص نازنین زاغری گفت: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.
جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلیس و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.
خرداد سال گذشته، مسئولان قضایی از مفتوح بودن بخش دوم پرونده زاغری خبر دادند.
موضوع تبادل نازنین زاغری هم در رسانه ها مطرح شده بود که غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران دی سال ۹۶ گفت: ادعاهای مطرح‌شده در خصوص تبادل این متهم مورد تأیید مراجع قضایی نیست.

  • محاکمه تجدیدنظر نسرین ستوده تجدید شد.

بهزادی راد در ادامه از تجدید دادگاه تجدیدنظر نسرین ستوده خبر داد و گفت: «۲۰ فروردین امسال، زمان برگزاری محاکمه تجدیدنظر در پرونده محکومیت موکلم به پنج سال حبس بود که به خاطر اعزام نشدن ستوده از زندان به دادگاه، جلسه برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شد».
نسرین ستوده وکیل دادگستری است که ۲۳ خرداد ۹۷ با حکم جلب، بازداشت شد.
وی شهریور سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.
وی در نهایت پس از سپری کردن سه سال حبس در سال ۹۲ آزاد شد.
ستوده ۲۳ خرداد سال گذشته به خاطر صدور حکم غیابی ۵ سال حبس مجدداً بازداشت شد و هم اکنون در زندان به سر می برد. وی چندی پیش از رئیس و معاون زندان اوین به خاطر ممنوع الملاقات کردنش به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرد که پس از این شکایت، دستور ممنوع الملاقاتی او لغو شد.
۲۳ بهمن سال گذشته نیز قرار بود طبق اعلام قبلی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر، جلسه رسیدگی به پرونده ستوده در ارتباط با محکومیت به ۵ سال حبس برگزار شود اما جلسه دادگاه برگزار نشد و به تاریخ دیگری که هنوز اعلام نشده است، موکول شد.
او همچنین به خاطر پیدا شدن قیچی در لوازم شخصی اش، با دستور رئیس زندان اوین، سه هفته ممنوع الملاقات شد.
ستوده به تازگی در حکمی که از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت موثر در گروهک غیرقانونی و ضد امنیتی کانون مدافعان حقوق بشر، لگام (حذف اعدام) و شورای ملی صلح، تشویق مردم به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن و ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی، اخلال در نظم و آسایش عمومی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی جمعاً به ۳۳ سال حبس و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد که گفته می شود هفت سال است، اجرا می شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید