سرما در ارتفاعات مرزی جان سه کولبر را گرفت

سه کولبر در ارتفاعات مرزی “کانی خدا” از توابع شهرستان پیرانشهر در اثر سرما جان باختند. از ابتدای سال ۹٨ تاکنون ۵ کولبر در مناطق مرزی شهرستان های پیرانشهر و خوی در استان آذربایجان غربی، براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی و سرما، جانشان را دست داده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸، سه کولبر کُرد به نام‌های حسین شمع زادە، سیروان پشنگ و یوسف جسوری در ارتفاعات مرزی “کانی خدا” از توابع شهرستان پیرانشهر بر اثر سرما و ایست قلبی جان خود را از دست دادند.

به گزارش منابع محلی، ۵ کولبر کُرد روز سه شنبه در ارتفاعات کانی خدا دچار سرمازدگی شدند که ۳ نفر از آنها  بدلیل سرما و ایست قلبی جان  باخته و ۲  نفر دیگر توسط مردم منطقه به بیمارستان منتقل شدند.

همچنین طی روزهای چهارشنبه و یکشنبه ۲۱ و ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۸، دو کولبر به نام‌های بهروز چتوزاده و بهمن روشنی از اهالی روستاهای طوره و بلسور سفلی در بخش الند شهرستان خوی، براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی مورد اصابت گوله قرارگرفتند و جانشان را از دست دادند.

نیروهای مرزبانی مستقر در مناطق مرزی خوی طی روزهای ۲۱ و ۲۵ فروردین‌ماه سال جاری به ظن حمل کالای قاچاق و بدون اخطار قبلی گروهی از کولبران را هدف قرار داده‌اند که براثر شلیک مستقیم این نیروهای بهروز چتوزاده و بهمن روشنی جان خود را از دست دادند”.

شلیک مرزبانان به کولبران، انفجار مین، پرت شدن از کوه، بهمن و یخبندان، سیل و سایر حوادث طبیعی ازجمله خطراتی است که کولبران را تهدید می‌کند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید