انتقال ناگهانی چهار زندانی سنی مذهب به مکانی نامعلوم

تصویر آرشیو

روز گذشته ۴ زندانی عقیدتی سنی مذهب از زندان رجایی‌شهر به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۳۱ فروردین ماه ۹۸، ساعت ۱۰ صبح ۴ تن از زندانیان سیاسی-عقیدتی اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر به نام‌های «انور خضری»، «داوود عبداللهی»، «ایوب کریمی» و «قاسم آبسته» به مکان نامعلومی منتقل شدند.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «در لحظه انتقال این ۴ زندانی، به آن‌ها گفته شد که با تفکیک پرونده برحسب اتهامات وارده، به اتهام ترور “عبدالرحیم تینا” امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد، جهت محاکمه به زندان مهاباد منتقل می‌شوند. با این حال علی‌رغم آنکه یک‌روز از انتقال آن‌ها گذشته اطلاعی از وضعیت‌‌شان در دست نیست.»

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه این زندانیان را در اسفند ۱۳۹۴ در پرونده‌ای مشترک به همراه «خسرو بشارت»، «فرهاد سلیمی»، «کامران شیخه»، با اتهامات “عضویت در گروه‌های سلفی”، “تبلیغ علیه نظام”، “محاربه”، ” اقدام علیه امنیت ملی”و “افساد فی‌الارض”به اعدام محکوم کرده‌بود. حکم اعدام این افراد روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه ۱۳۹۵ به آنها ابلاغ شد.

هر چند این حکم پس از اعتراض و رسیدگی مجدد در دیوان عالی کشور نقض شد، اما انور خضری و خسرو بشارت در پرونده‌ای دیگر به اتهام مشارکت در قتل هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس و کامران شیخه نیز مجددا به اعدام محکوم شد. این در حالی است که اطلاعات بیشتری از جزئیات رسیدگی به پرونده سایر افراد در دست نیست.

«خسرو بشارت»، « قاسم آبسته»، «داود عبداللهی»، «فرهاد سلیمی»، «کامران شیخه» و «ایوب کریمی» زندانیان سنی‌ مذهبی هستند که از ۱۶ آذر ماه ۱۳۸۸ در زندان به سر می‌برند و «انور خضری» نیز اول بهمن‌ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده‌است.

این زندانیان که طی ۱۰ سال گذشته به صورت بلاتکلیف در زندان محبوس بوده و حتی در دادگاه شرایط دفاع از خود و حق انتخاب و حضور وکیل انتخابی‌شان را نداشته‌اند، بنا به گفته منابع آگاه در طول مدت بازجویی و بازداشت بارها مورد ضرب و جرح یا شکنجه قرار گرفته‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید