تأیید حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری سهند معالی در دادگاه تجدید نظر/ سند

حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری سعید معالی از فعالان مدنی اهل شهرستان سراب در دادگاه تجدیدنظر این شهر عینا تایید شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه ۳ دادگاه تجدید استان آذربایجان شرقی به ریاست قاضی بهلول علیزاده حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری «سهند معالی» فعال مدنی اهل شهرستان سراب را با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، عینا تأیید کرد.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «آقای معالی درخواست تجدیدنظر خواهی مجدد کرده بود که در بررسی مجدد حکم ۱۰ ماه حبسی که به صورت غیابی از سوی دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان سراب صادر شده بود، عینا تایید شد.»

در دادنامه صادره که در روز ۲۱ فروردین ۹٨ تنظیم و چند روز پیش به آقای معالی ابلاغ شده، آمده‌است: “با توجه باینکه موضوع مطروحه با مندرجات پرونده مطابقت دارد و تجدید نظر خواه در کلیه مراحل رسیدگی صراحتا اقرار دارد و توجها به اینکه تجدید نظر خواه علیرغم دعوت به جلسه جهت اخذ توجیه و دفاع در مرحله تجدیدنظرخواهی حاضر نشده است النهایه اعتراض وارد نبوده و با رد آن مستندا به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری دادنامه تجدیدنظرخواسته عینا تأیید می‌گردد.این رأی قطعی است”.

سهند معالی در آستانه گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده در آذربایجان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌ و پس از آزادی با تامین وثیقه، بصورت غیابی از سوی دادگاه انقلاب سراب به ریاست قاضی مهدی شمس به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق پخش اعلامیه در تبلیغ گروه‌های قوم‌گرا به‌منظور دعوت به تجمع در قلعه بابک” به ده ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

پیش‌تر یک منبع آگاه در این رابطه به کمپین گفته بود: «دادگاه برخلاف رویه اداری و قضائی، حکم را از طریق اس ام اس به آقای معالی ارسال کرده. لذا به دلیل ضبط تلفن همراه این فعال تُرک آذربایجانی توسط اداره اطلاعات، سهند معالی از حکم خود باخبر نشده و فرصت اعتراض ۳ روزه وی از بین رفته است.»

این فعال ترک (آذربایجانی) ۱۰ دی ماه ۱۳۹۷ به همراه سه تن دیگر از فعالان مدنی اهل سراب به نام‌های حیدر مزینی، محمد رنجبری و وحید نورمحمدی با اتهام مشابه فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق پخش اعلامیه بازداشت شده بود که ۳ روز بعد با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تا اتمام مراحل دادرسی به طور موقت آزاد شد.

ماموران امنیتی، همچنین پیش‌تر در روز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ بدون در دست داشتن حکم قضایی با ورود به منزل سهند معالی اقدام به بازرسی منزل کرده و تلفن همراه و کامپیوتر این فعال مدنی را ضبط و وی را نیز بازداشت و پس از تکمیل مراحل بازجویی به زندان سراب منتقل کردند.

سهند معالی پس از ۹ روز بازداشت و سپری کردن مراحل بازجویی، روز شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ با تأمین وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت تا برگزاری دادگاه از زندان سراب آزاد شد.

گزارش‌شده بود، این فعال مدنی طی ۹ روز بازداشت در زندان سراب، زیر شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشته و از تماس با خانواده نیز محروم مانده است.

سهند معالی ۳۲ ساله پیش از این بارها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به حبس محکوم شده است.

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.

در طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان تُرک آذربایجانی با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

هر ساله طی برگزار این مراسم تعداد کثیری از فعالان مدنی از سوی نیروهای امنیتی به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی” بازداشت می شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید