بر اثر شلیک مستقیم، یک کولبر در مناطق مرزی کشته شد

براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی به‌سوی گروهی از کولبران در نواحی مرزی شهرستان سردشت، یک کولبر کُرد کشته شد. از ابتدای سال ۹٨ تاکنون ۶ کولبر در مناطق مرزی شهرستان‌های پیرانشهر، خوی و سردشت در استان آذربایجان غربی، براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی و سرما جانشان را از دست داده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، طاهر درانگ، کولبر اهل روستای “سنجوه” از توابع منطقه آلان سردشت بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جانش را از دست داد.

به گزارش منابع محلی، “نیروهای مرزبانی مستقر در نواحی مرزی سردشت، روز دوشنبه ۲ اردیبهشت به ظن حمل کالای قاچاق و بدون اخطار قبلی گروهی از کولبران را هدف قرار داده‌اند که براثر شلیک مستقیم این نیروها طاهر درانگ، کولبر ٣۵ ساله جان خود را از دست داد”.

براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، طی روزهای چهارشنبه و یکشنبه ۲۱ و ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۸، دو کولبر به نام‌های بهروز چتوزاده و بهمن روشنی از اهالی روستاهای طوره و بلسور سفلی در بخش الند شهرستان خوی، مورد اصابت گوله قرارگرفتند و جانشان را از دست دادند.

همچنین روز سه شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، سه کولبر کُرد به نام‌های حسین شمع زادە، سیروان پشنگ و یوسف جسوری در ارتفاعات مرزی “کانی خدا” از توابع شهرستان پیرانشهر بر اثر سرما و ایست قلبی جان خود را از دست دادند.

به گزارش منابع محلی، ۵ کولبر کُرد روز سه شنبه در ارتفاعات کانی خدا دچار سرمازدگی شدند که ۳ نفر از آنها بدلیل سرما و ایست قلبی جان باخته و ۲ نفر دیگر توسط مردم منطقه به بیمارستان منتقل شدند.

شلیک مرزبانان به کولبران، انفجار مین، پرت شدن از کوه، بهمن و یخبندان، سیل و سایر حوادث طبیعی ازجمله خطراتی است که کولبران را تهدید می‌کند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید