پناهجویان در گرجستان؛ محمد حسین‌زاده فعال مدنی در خطر دیپورت به ایران

روز ۱۷ دی‌ماه ۹۷ محمد حسین‌زاده، فعال مدنی به همراه دو تن از شهروندان معترض و فعالان مدنی به نام‌های مجید حسینی و آرشام (محمود) رضایی، در پرونده‌ای مشترک به اتهامات “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “توهین به رهبری” توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل می‌شوند.

مجید حسینی و محمد حسین‌زاده روز سه‌شنبه ۲ بهمن‌ماه ۹۷ هر کدام با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بند قرنطینه زندان اوین آزاد می‌شوند. این در حالی است که آرشام (محمود) رضایی دیگر شهروند معترض، کماکان در زندان اوین محبوس و با اتهام‌های “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی” و “توهین به رهبری” طی حکمی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال‌ونیم حبس تعزیری محکوم شد.

از سوی دیگر پس از آزادی محمد حسین‌زاده، به دلیل آزار و اذیت‌های مداوم و فشار نهادهای امنیتی بر وی و خانواده‌اش و پس از اطلاع از صدور حکم ۸ سال و نیم زندان برای هم‌پرونده‌ای دیگر خود آقای آرشام رضایی، تردیدی در بازداشت مجدد و صدور حکم زندان علیه خودش را ندارد، در نهایت در اواخر اسفندماه ۹۷ از منزل خارج می‌شود. مدتی را خانواده از مکان او بی خبر بوده و به جز تماس‌های تلفنی کوتاه مدت چیزی از خود نمی‌گفته تا اینکه روز اول اردیبهشت به خانواده اش خبر می‌دهد که با پاسپورت و به صورت قانونی به گرجستان رسیده‌است.

این فعال مدنی بعد از ورودش به گرجستان در روز دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸ در حالی که قصد داشت این کشور را به مقصد کشوری اروپایی (آلمان) ترک کند، در فرودگاه تفلیس به دلیل خروج غیرقانونی توسط پلیس گرجستان بازداشت می‌شود.

یکی از نزدیکان خانواده محمد حسین‌زاده به کمپین می‌گوید: «مترجم از گرجستان با خانواده‌‌شان تماس گرفت و ضمن تایید خبر بازداشت او گفته که وی را به ایران دیپورت خواهند کرد و البته با توجه به شرایطش در ایران و تهدیدات صورت گرفته علیه او، بازگرداندن وی به ایران برایش خطر جانی در پی داشته و منجر به بازداشت و زندان او خواهد شد.»

این فرد اضافه می‌کند: «خانواده‌اش به شدت تحت نظر هستند و تا چند روز تماس‌هایی از شمارهایی ناشناس داشته‌اند که او کجاست؟»

“محمد حسین‌زاده دانشجوی فوق العاده فعال در رشته کارشناسی ارشد مهندسی برق در دانشگاه صنعتی اصفهان بود که بنا بود با اتهام‌های “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی” و “توهین به رهبری” در روز ۱۸ فروردین‌ماه محاکمه شود.”

این منبع نزدیک به خانواده آقای حسین‌زاده افزود: «وی چون فعالیت‌های مدنی داشت و در سال ۸۸ هم بازداشت شده بود، پس از پایان دوره فوق لیسانس، ارائه پایان نامه‌اش مورد تایید قرار نگرفت و بدون دلیل و مدرک نمراتش را کسر کردند و در نهایت پس از دو سال و نیم تحصیل مدرکش را به او ندادند. در حالی‌که وی در رشته خودش و در برخی زمینه‌های دیگر فعال بود».

دوست نزدیک این فعال مدنی او را اینطور توصیف می‌کند: «محمد ذهنش سرشار از ایده‌ها و طرح‌های نو و مختلف برای اختراع هست و اگه زمینه ای عالی برایش فراهم شود بی‌شک موفقیت زیادی کسب خواهد کرد که البته با شرایط پیش‌ آمده ممکن است که دیگر موفق نشود، به این دلیل که به شدت تحت فشار بود و نگرانی برای خانواده‌اش هم مزید علت شده و با اتفاق های افتاده اخیر هم وضعش بدتر شده‌است.»

محمد حسین‌زاده، فعال حقوق کودک و حامی کارگران و کودکان کار و نیازمندان بود. او همچنین برای دلجویی و رسیدگی به وضعیت خانواده‌های زندانیان و جانباختگان سیاسی با آن‌ها ملاقات می‌کرد.

خانواده این فعال مدنی به این دلیل که محمد حسین زاده با به خطر انداختن جان، زندگی و آینده‌اش همیشه از فعالان دیگر و زندانیان سیاسی و خانواده‌های‌شان حمایت کرده؛ از همه سازمان‌های حقوق بشری، رسانه‌های بین‌المللی و ارگان‌های مربوطه می‌خواهند که هر کاری می‌توانند برای نجات او از شرایط کنونی‌ انجام دهند، تا از دیپورت او به ایران ممانعت کنند.

گزارش «داریوش عدیم»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید