عفو بین‌الملل: “ایران مسئول اعدام دو سوم محکومان نوجوان در جهان است”

عفو بین‌الملل اعلام کرده که ایران از ژانویه سال ۱۹۹۰ تا آپریل ۲۰۱۹ مسئول اعدام دو سوم محکومان نوجوان در جهان است.

این سازمان از سال میلادی ۱۹۹۰ تا به امروز، اعدام ۱۴۵ محکوم نوجوان (یعنی افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشتند) را در ۱۰ کشور از جمله ایران ثبت کرده است. ایران به تنهایی مسئول ۹۷ مورد یا دو سوم کل این اعدام‌ها است. باقی کشورهایی که دست به اعدام محکومان نوجوان زده‌اند عبارتند از: چین، جمهوری کنگو،‌ نیجریه، پاکستان، عربستان سعودی، سودان، سودان جنوبی، آمریکا و یمن.

استفاده از مجازات اعدام علیه کسانی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند نقض فاحش قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

تعداد موارد اعدام‌ محکومان نوجوان هرچند در مقایسه با تعداد کل اعدام‌های ثبت شده توسط عفو بین‌الملل پایین است، اما اهمیت این اعدام‌ها فراتر از تعداد آن‌ها است و سطح پایبندی دولت‌ها نسبت به اساسی ترین قوانین بین‌المللی را نشان می‌دهد. ممنوعیت مطلق کاربست مجازات اعدام در مورد مجرمان نوجوان همچون ممنوعیت شکنجه و ممنوعیت برده داری جز قواعد آمره بین‌المللی تلقی می‌شود. این به این معناست که حتی اگر کشوری عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی یا کنوانسیون حقوق کودک نباشد باز هم به موجب قوانین عرفی بین‌ المللی عرفی ملزم است از اعمال مجازات اعدام علیه افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته اند خودداری کند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی بر اساس اطلاعات ثبت شده عفو بین‌الملل، ایران تنها کشور در دنیا بود که افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشتند را اعدام کرد. در این سال دستکم هفت محکوم نوجوان به نام‌های امیرحسین پورجعفر، علی کاظمی، ابوالفضل چزانی شراهی، ابوالفضل نادری، محبوبه مفیدی، زینب سکانوند، امید رستمی اعدام شدند. (برای اطلاع بیش‌تر به گزارش سالیانه اعدام عفو بین‌الملل مراجعه کنید)

جدول و جزئیات این آمار را می‌توانید در این لینک ببینید.

گزارش سالانه اعدام عفو بین‌الملل ۲۰۱۸

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید