انتقال دو زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام به بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان

قاسم بیت‌عبداله و عبدالله کرملاچعب (عبدالهی) دو زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به اداره اطلاعات همدان منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نیروهای امنیتی، قاسم بیت‌عبداله و عبدالله کرملاچعب (عبدالهی) دو زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام، از اهالی شوش که در تاریخ ۲۹ مهر ۹۴ بازداشت و در شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده‌بودند، را روز ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان منتقل کردند. گفته می‌شود دلیل این انتقال مشخص نیست و خانواده‌های این دو زندانی اطلاعی از وضعیت‌شان ندارند.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت: «طی روزهای اخیر خانواده این دو زندانی محکوم به اعدام از نهادهای ذی‌ربط پیگیر دلیل این انتقال بوده‌اند، با این حال نتوانسته‌اند اطلاعی از وضعیت آن‌ها یا دلیل انتقال‌شان به بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان کسب کنند».

این منبع اضافه‌کرد: «بعد از صدور حکم اعدام در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب به زندان اصفهان و سپس به زندان اوین تهران و اخیراً از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به همدان منتقل شده اند. هر دوى آنها هم اکنون در بازداشت انفرادى و از ملاقات و هرگونه تماس با خانواده هاى خود محروم هستند و این امر باعث نگرانى خانواده هاى آنها شده است.»

قاسم عبداله متولد ۱۳۶۵متأهل، داراى دو فرزند از اهالى روستاى بیت درچال شهرستان شوش و عبدالله کرملاچعب متولد ۱۳۵۹، متأهل، داراى سه فرزند از اهالى بخش شاوور، در ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۴ همراه ۷ تن دیگر توسط اداره اطلاعات به اتهام محاربه از طریق ارتباط با خارج از کشور، عضویت در گروه‌های مخالف و تبلیغ علیه نظام و گرایش به مذهب سلفى اهل سنت و تشکیل گروه جندالفاروق و شرکت در تیرندازى به تکیه عزادارى حسینى در دزفول بازداشت شدند و در شهریورماه ۹۶ به همراه ۷ متهم دیگر با اتهام “محاربه و تبلیغ علیه نظام” در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز محاکمه و به اعدام محکوم شدند. کلیه متهمان در دادگاه انقلاب و در حضور قاضى اتهامات وارده را نپذیرفتند.

بعد از اعتراض به حکم و تایید آن در تجدیدنظر، حکم آنها در شعبه ۴۳ دیوان عالى کشور بررسى و به دلیل عدم وجود ادله اثبات جرم اتهام انتسابى و تناقضات موجود در تحقیقات مراجع انتظامى و اداره اطلاعات و دادسرا پرونده به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شد. این پرونده در شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز بررسى شد. حکم اعدام صادر شده علیه قاسم عبداله و عبدالله کرملاچعب در شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز نیز تایید شد که بعد از اعتراض اخیراً براى بار دوم به دیوان عالى کشور در تهران ارسال شد و هم اکنون پرونده آنها در شعبه ۱۹ دیوان عالى کشور در تهران در حال بررسى است.

افراد دیگر این پرونده سه نفر به‌نام‌هاى حسن بیت عبدالله، احمد کعب و ماجد(محمد) بیت عبدالله که هرکدام به ۲۵ سال حبس در زندان مسجد سلیمان و چهارنفر دیگر هرکدام به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که قاسم بیت‌عبداله و عبدالله کرملاچعب (عبدالهی) چندین ماه در بازداشت‌گاه اطلاعات زیر شدیدترین شکنجه‌های روحی و جسمی بوده و اعترافات اجباری از آن‌ها اخذ شده‌است و حتی در هنگام محاکمه بدن خود را عریان کرده و آثار شکنجه و کبودی روی بدنشان را به قضات نشان دادند، اما دادگاه به این موضوع توجه نکرده و حکم اعدام‌شان را صادر کرده‌است. در پرونده این دو زندانی طی مراحل تحقیقات و بازجویی تناقضات زیادی وجود دارد و بنا به اطلاع منابع آگاه این دو در طی روند بازجویی از ابتدایی ترین حقوق خود محروم شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید