حکم ۳ سال زندان مختار زارعی روزنامه‌نگار اهل سنندج ابلاغ شد

حکم ۳ سال حبس تعزیری مختار زارعی، روزنامه‌نگار اهل سنندج توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهر سنندج به وی ابلاغ شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، شعبه ۲ دادگاه انقلاب شهر سنندج حکم دو سال حبس تعزیری از بابت “توهین بە رهبری” و یک سال حبس تعزیری با اتهام “تبلیغ علیە نظام”، را به مختار زارعی، روزنامه‌نگار اهل سنندج ابلاغ کرد.

منبع مطلعی در این خصوص به کمپین گفت: «آقای زارعی امروز به دادگاه فراخوانده و این رای به صورت حضوری و شفاها به او ابلاغ شد و دلیل صدور آن انتشار نامه‌ای انتقادی از طرف آقای زارعی خطاب به رهبری در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بوده‌است».

لازم به توضیح‌است؛ مختار زارعی پیش‌تر و در خصوص این پرونده به دلیل نوشتن نامه‌ای انتقادی خطاب به علی خامنه‌ای، با اتهام‌های “توهین بە رهبری” و “تبلیغ علیە نظام”، مجموعا به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده‌بود. این حکم به صورت غیابی برای وی صادر شده‌بود.

پس از صدور رای، وی به این حکم غیابی اعتراض (درخواست واخواهی) می‌کند. دادگاه با ریاست قاضی «بهروز شرفی‌یوسف‌وند»، در روز شنبه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، به صورت علنی و با حضور متهم و وکلایش آقایان مازیار طاطایی و امید رشیدی مجددا برگزار می‌شود.

این دادگاه در حالی به صورت علنی برگزار شده‌بود که جمعی از فعالان مدنی شهر سنندج نیز در آن حضور داشتند.

کمپین پیش‌تر گزارشی از برگزاری دادگاه این روزنامه‌نگار در روز شنبه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، منتشر کرده‌بود.

مختار زارعی، سال گذشته در فروردین ۹۷ یک نامه انتقادی حول ۳ موضوع آزادی، دموکراسی و حقوق بشر انتقادهایی را خطاب به «علی خامنه‌ای» ارائه کرده‌بود.

وی نوشته بود که طی ۳۰ سال رهبری علی خامنه‌ای موارد نقض حقوق بشر و رفتارهای غیردموکراتیک و سلب آزادی به کرات دیده شده و در آن نامه به مصادیق و موراد خاصی نیز به صور ضمنی اشاره کرده‌بود.
در پی انتشار آن در شبکه های اجتماعی آقای زارع به پلیس فتا احضار و بازداشت شد. ۱۸ روز در بازداشت به‌سر‌‌ برد. پرونده‌ای برای او تشکیل شد. بعد از آن یک رای غیابی صادر شد که به وی ابلاغ نشده‌بود.

آقای زارعی که در پرونده‌ای دیگر نیز به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده‌، با احتساب رای صادر شده در این دادگاه، در دو پرونده در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده‌است.

پرونده دوم وی، در خصوص انتشار ویدئویی در اعتراض به اعدام رامین حسین پناهی، است. وی در این خصوص، در شهریور ۹۷ بازداشت و در شعبه اول دادگاه انقلاب، با اتهام «اجتماع و تبانی علیه حکومت» به سه سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

این روزنامه‌نگار اهل سنندج که آخرین‌بار در روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ با قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی سنندج آزاد شده، به همراه شماری دیگر از شهروندان، در ارتباط با اعتصاب اهالی کردستان و اعتراضی که به اعدام رامین حسین‌پناهی صورت گرفته‌بود، بازداشت شده‌بود.

“مختار زارعی” یک‌بار دیگر در روز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۷ پس از احضار به دادگاه سنندج بازداشت و روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد با سپرده وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، آزاد شده‌بود.

مختار زارعی سابقه‌ی فعالیت در اتحادیه‌ی دموکراتیک دانشجویان کُرد و چندین نشریه‌ی دانشجویی را دارد، وی پیش‌تر نیز در ۲۴ اسفندماه سال ۹۳ به اتهامات “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به مقدسات” و “نشر اکاذیب” بازداشت و با تامین وثیقه آزاد شده‌بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید