مادر آتنا دائمی: براساس کدام مستندات دخترم به ۱۴ سال حبس محکوم شده است

مادر آتنا دائمی، فعال حقوق کودک و مدنی که به حکم سنگین ۱۴ سال حبس محکوم شده است به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت این زندانی عقیدتی ۲۷ ساله به اتهام “اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی بر ضد کشور” به هفت سال، “توهین به رهبری و مقدسات” به سه سال و “اختفای ادله جرم” به چهار سال حبس محکوم شده است. قاضی برای هر کدام از اتهامات اشد مجازات را برای این فعال مدنی در نظرگرفته است.

معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی به کمپین گفت: «روز یکشنبه ۲۰ اردبیهشت ماه آتنا از زندان به دفتر قاضی مقیسه برای ابلاغ حکم برده شد. من هم به دادگاه رفتم تا بچه‌ام را ببینم. آن روز حالم خیلی بد بود و نگران بودم. آتنا چون می‌خواست ملاحظه حال من را بکند وقتی از اتاق قاضی مقیسه بیرون آمد به من گفت که به هفت سال حبس محکوم شده اما چند روز بعد حکم به وکیلش ابلاغ شد و وکیل به ما اطلاع داد که دخترم به ۱۴ سال حبس محکوم شده است.»

آتنا دائمی، زندانی ۲۷ ساله، دارای مدرک دیپلم و شاغل در باشگاه ورزشی انقلاب، روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. دادگاه او روز ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

پرونده خانم دائمی به همراه چهار زندانی جوان دیگر به نام‌های امید علی‌شناس، آسو رستمی، علی نوری و آتنا فرقدانی مشترک است. دادگاه همگی آنها به جز خانم فرقدانی در روز (۱۴ اسفند ماه) برگزار شد.

معصومه نعمتی با اظهار اینکه وکیل آتنا درخواست تجدید نظر را ارائه کرده است به کمپین گفت:‌ «ما امیدواریم که برای بخشی از اتهامات آتنا قرار منع تعقیب صادر شود و حکم کمتر شود. در هر صورت پس از دادگاه تجدید نظر، ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی رعایت می‌شود که براساس آن آتنا به بیشترین مجازات خود محکوم می‌شود.»

مادر آتنا دائمی در خصوص وضعیت روحی و جسمی فرزندش گفت:‌ «آتنا پس از شنیدن حکم واقعا بهم ریخته، حالش اصلا خوب نیست. هفته پیش خونریزی معده کرده، فشارش بالا رفته و بهداری زندان به او گفته که باید برای درمان در خارج از زندان باید دادستانی درخواست شود. ما هم اقدامات را انجام دادیم و حالا امیدواریم پس از تعطیلات در هفته آینده او به بیمارستان برای مداوا منتقل شود.»

معصومه نعمتی با اعتراض به حکم فرزندش به کمپین گفت: «درخواست من این است که براساس عدل به پرونده دخترم در مرحله تجدید نظر رسیدگی شود. واقعا براساس چه مدارکی او ۱۴ سال حکم گرفته است؟ می‌گویند شرکت در تجمع کوبانی مصداق اجتماع و تبانی است. اما باید مشخص شود واقعا شرکت او در این تجمع امنیت ملی را به هم زده است. مواردی که براساس آنها دخترم متهم شده روشن نیست.»

مادر آتنا دائمی در ادامه گفت: «آتنا خودش می گوید که هیچ علم سیاسی ندارد که زندانی سیاسی تلقی شود. او نه عضو حزب و گروهی بوده و نه فعالیت سیاسی داشته است. دخترم مجرم نیست که ۱۴ سال یا ۷ سال یا هر چقدر دیگر در زندان بماند. او الان ۲۷ سالش است با یک روحیه بد. چقدر دیگر باید در زندان بماند. من درخواست آزادی او را دارم. اگر با عدل به پرونده‌اش رسیدگی شود حتی یک روز بیشتر هم نباید در زندان بماند.»

یک منبع آگاه به پرونده این زندانی در گفتگوی قبلی به کمپین گفته بود: «به دلیل بعضی از جوک‌ها و آهنگ‌هایی از شاهین نجفی که در موبایلش پیدا کردند متهم به توهین به رهبری و مقدسات شد. غیر از اینها آتنا هیچ کار دیگری در رابطه این دو اتهام نکرده و بارها هم عذرخواهی کرده و گفته که اصلا قصد توهین نداشته است.»

این منبع همچنین گفته بود نوشته‌های فیسبوکی، محتوای موبایل شخصی، شرکت در تجمعات اعتراضی علیه حکم اعدام و تجمعات اعتراضی نسبت به وضعیت کودکان کوبانی مواردی است که باعث اتهامات او شده است.

منبع: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید